کنگاورآناهید- آموزشی فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی

تعلیم وتربیت راهبرد اصلی وزیربنایی کشور- گروه علوم اجتماعی متوسطه کنگاور

کنگاورآناهید- آموزشی فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی

تعلیم وتربیت راهبرد اصلی وزیربنایی کشور- گروه علوم اجتماعی متوسطه کنگاور

بارم کتاب جامعه شناسی1 چاپ جدید سال90-89

بارم بندی کتاب جدیدالتالیف جامعه شناسی 1 (دوم انسانی)

 

فصل ها

درس ها

نوبت اول

نوبت دوم

جبرانی

 

 

 

فصل اول

اول

5/2

 

 

 

4

 

 

 

5/7

دوم

5/1

سوم

5/2

چهارم

5/2

پنجم

2

ششم

2

هفتم

2

 

فصل دوم

هشتم

5/2

 

1

 

 

6

نهم

5/2

دهم

-

2

یاازدهم

-

2

 

 

 

فصل سوم

دوازدهم

-

2

 

 

 

5/6

سیزدهم

-

5/1

چهاردهم

-

5/1

پانزدهم

-

5/1

شانزدهم

-

5/1

هفدهم

-

5/1

هیجدهم

-

5/1

جمع

 

20نمره

20نمره

20نمره

 

تذکرات

1-فعالیت ها بخشی از محتوای هر درس محسوب میشود که در ارزشیابی باید مورد توجه قرار گیرد.

2- تعداد پرسش ها حداقل 14 و حداکثر 18 مورد باشد.

3-برای هر پرسش حداقل 5/0نمره و حداکثر 2 نمره منظور شود.

4- در ارزشیابی از انواع پرسش ها استفاده شود

 

محرم,ماه خون:راه حسین استراتژی پیروز

 

هر که غمت را خرید ، عشرت عالم فروخت

با خبران غمت بی خبر از عالمند


درد بده دوا بده قلب منو جلا بده

هر چی دارم ازم بگیر فقط یه کربلا بده


ماکه روز شب بسوزیم و گدازیم

دل فقط به عشق مولامون مى بازیم
اگه از دنیا بریم بشیم بهشتى

تو بهشت بازم حسینیه مى سازیم


همواره تجّسم قیام است حسین (ع)

در سینه عاشقان ، پیام است حسین (ع
در دفتر شعر ما ، ردیف است هنوز

دل چسب‌ترین شعر کلام است حسین (ع)


نازم آن آموزگاری را که در یک نصف روز
دانش‌آموزان عالم را همه دانا کند
ابتدا قانون آزادی نویسد بر زمین
بعد از آن با خون هفتاد و دو تن امضا کند


با خدا عباس وقتی دست داد

هر دو دست خویش را از دست داد


عالم همه محو گل رخسار حسین است

ذرات جهان در عجب از کار حسین است

دانی که چرا خانه ی حق گشته سیه پوش

یعنی که خدای تو عزادار حسین است

 

علل بی نظمی دانش آموزان در کلاس درس و شیوه های برخورد با آن

علل بی نظمی دانش آموزان در کلاس درس و شیوه های برخورد با آن

 

  بسیاری از معلمان و حتی مدیـران مـدارس از دانش آموزانی که به اعتقاد آن ها شلوغ هستند و رفتارهای نا خواسته و نا مناسبی از خود بروز می دهند و به این ترتیب نظم و انضباط مدرسه و کلاس درس را دچار اخلال می کنند گله دارند . هر کدام از این افراد واکنش های متفاوتی در مقابل این نوع دانش آموزان از خود نشان می دهند و تصمیم گیری ها ی آنان در این زمینه هم متفاوت است . معمول ترین و آشکار ترین این تصــمیـم گیـری ها  برای کاهش یا از بین رفــتن بی نظمی ، گرفتن تعهد کتبی از دانش آموزان و در صورت تکرار از والدین آنان ، تهدید به تنبیه و حتی عملی کردن آن و در نهایت اخراج موقتی از کلاس و مدرسه است . از این رو ،  نگارش این مقاله و مطالعه ی آن ،  به معلمان و مدیران کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرند .

 در زمــینه ی بی نظــمی دانــش آمــوزان در کـلاس درس ، معلمان بایــد به سه سوال پاسخ دهند :

  1) علل و عوامل بی نظمی دانش آموزان کدام اند ؟

 2 ) چگونه می‌توان از بروز و ظهور رفتار های نا مناسب دانش آموزان ، که نظم و انضبــاط را به مخاطره می اندازند ،  پیشگیری کرد ؟

3 ) به هنگام وقوع رفتار های نا مطلوب دانش آموزان ، چه باید کرد ؟

 

 برای پاسخ دادن به این سوال هــا به عــبارت دیــگــر ،  شنا سایی علل و عوامل بی نظمی دانش آموزان در مجموعه عامل های متعدد  ،  باید زیر مجموعه ای از عوامل کشف شوند تا با ارائه ی راه کار های کاربردی برای از بین بردن یا کاهش آن ها ، تغییرات مناسب و مثبت در کیفیت نظم و انضباط مدرسه ایجاد شود. در این ارتباط ، کارگاهی با حضور عده ای از معلمان با تجربه در مراکز تربیت معلم یاسوج برگزار شد . حاصل چند جلسه بارش مغزی در این کار گاه برای پاسخ به سوال های یاد شده ،  بررسی شد . سپس با اندکی دخل و تصرف و تغییر در دید گاه های افراد  ،  این مقاله برای استفاده ی معلمان و مدیران مدارس و دست اندر کاران تعلیم و تربیت تهیه و تنظیم شد.

علل بی انضباطی دانش آموزان را می توان با توجه به ابعاد در یک مقاله نمی گنجد ،  اما به دلیل کاربردی بودن بحث وجلوگیری از طولانی شدن آن  ابتدا به ذکر علل و عوامل کلی بی انـضباطی دانــش آموزان می پردازیم ، آنگاه حاصل هم اندیشی معلمان با جربه را در این زمینه به طور مختصر بررسی می کنیم و در پایان هر قسمت  ، راهکار های عملی برای جلوگیری از بی انضباطی دانش آموزان را به منظور برقراری نظم و انضباط در مدرسه ارائه می کنیم .

 علل و عوامل بی نظمی دانش آموزان را می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد :

الف ) علل مربوط به دانش آموزان (ویژگی های فردی آنان ) ؛

ب ) عوامل مربوط به معلم ؛ 

ج ) عوامل مربوط به فضای مدرسه  ، کلاس درس و کارکنان ستادی مدرسه ؛

 د) ویژگی های خانوادگی دانش آموزان ؛

 و ) عوامل اجتماعی .

 نظم و انضباط تعاریف متعددی دارد. عده ای کنترل رفتار فرا گیرند گان و تسلط بر عوامل رفتاری آنان را انضباط می نامند . برخی دیگر معتقدند نظم و انضباط شامل هر نوع سازماندهی در محیط مدرسه و کلاس است ،  به نحوی که سبب افزایش یاد گیری شود . صفوی ( 1383 ) می گوید« انضباط عبارت است از اعمال قواعد و مقرراتی که یاد گیری از تسهیل می کند و اخلال در کلاس را به حداقل کاهش می دهد (ص 266 ) . لو فرانسوا (1991 ) معتقد است " انضباط" به آن دسته از اعمال معلم اطلاق می شود که مانع سر زدن  رفتارهایی از دانش آموز است که فعالیت کلاسی را مختل یا تهدید به اخلال می کنند(نقل از زمانی ، 1378) با وجود این ،  بی نظمی یا بی انضباطی را می‌توان این گونه تعریف کرد :  انجام دادن هر عمل یا رفتاری به وسیله ی دانش آموز که سازماندهی مدرسه و فعالیت های کلاس را مختل یا تهدید به اخلال می کند. بروز رفتارهایی از دانش آموزان که انضباط کلاس را مختل می کنند  ، تنها به معلم و کلاس درس مربوط نیستند، بلکه همان طور که قبلا گفته شد علل دیگری نظیر عوامل آموزشگاهی‌ ،  خانوادگی ، اجتماعی و... وجود دارند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم زمینه را برای بروز رفتار های مخرب دانش آموزان فراهم می‌کنند . بنابراین ،  برای برقراری انضباط در کلاس درس و اداره ی آن  ، معلمان باید قبل از برقراری  نظم و انضباط اقدامات لازم را برای پیشگیری از رفتار های نامناسب دانش آموزان را به کار گیرند ؛ زیرا پیشگیری مهم تر از در مان است  . کانین ( 1970 ) در تحقیق خود که به مقایسه ی رفتار معلمان در کلاس های دارای رفتارهایی نا مطلوب وکلاس‌های عادی پرداخته است او می‌گوید : تفاوت این کلاس‌ها به نحوه‌ی پاسخ گویی معلمان به رفتار نامطلوب  دانش آموزان مربوط نیست ،  بلکه از اقدامات پیشگیرانه ی آن ها نا شی می‌شود (نقل از کدیور 1382 ص 431 ) به هر حال بی نظمی های  دانش آموزان در کلاس علل متعدد دارد :

ادامه مطلب ...

نمونه سوالات جامعه شناسی1 دوم انسانی

درس اول : کنش انسانی

 

 1 . کنش انسانی را تعریف کنید ؟

 2 . انواع کنش انسانی را نام ببرید ؟

3 . مهم ترین ویژگی های کنش انسان را نام ببرید ؟

4 . ویژگی" ارادی بودن" را در کنش انسانی توضیح دهید ؟

5 . ویژگی" آگاهانه بودن" را در کنش انسان توضیح دهید ؟

6 .کنش انسانی باتوجه به ....که براساس آن شکل می گیرد و... که دنبال می کند دارای معنای خاصی است 7 . پیامدهای کنش انسانی را نام ببرید ؟ 

8 . پیامد " ارادی بودن " کنش انسانی را با ذکر یک نمونه توضیح دهید ؟

9 . پیامد " طبیعی - غیرارادی بودن " کنش انسانی را با ذکر یک نمونه توضیح دهید ؟

 

درس دوم : علوم انسانی

1 . منظور از علوم انسانی چیست ؟

2 . تفاوت علوم انسانی و علوم طبیعی در چیست ؟

3 . علم متافیزیک (فلسفه) چه تفوتی با علوم طبیعی دارد ؟

4 . تفاوت فلسفه و علوم انسانی در چیست ؟

5 . فلسفه جزو کدام یک از علوم طبیعی با علو انسانی می باشد ؟

6 . قانون علیت را توضیح دهید ؟

7 . چرا فلسفه جزو علوم انسانی و علوم طبیعی نیست ؟

 

                         درس سوم : اهمیت علوم انسانی

 

1 . کدام یک از علوم طبیعی یا علوم انسانی اهمیت بیش تری دارد ؟

2 . یکی از ملاک و معیارهای مقایسه ی علوم طبیعی و علوم انسانی را بنویسید و توضیح دهید برچه اساس از این معیار استفاده می شود ؟

3 . فایده های علوم طبیعی را نام ببرید ؟

4 . چرا به علوم طبیعی (( علوم ابزاری )) می گویند ؟

5 . فواید علوم انسانی را بنویسید ؟

6 . معیار و ملاک آینده ی شغلی را .......... تعیین می کمند و با تغییر ........ نیز تغییر ژیدا می کند ؟

7 . علوم انسانی چون به فهم معانی کنش های انسانی می پردازد .......... نامیده می شود و چون به انتقاد از کنش های ناپسند آدمیان می پردازند .......... نیز نامیده می شوند .

8 . با ذکر دلیل بنویسید چرا اهمیت علوم انسانی از علوم طبیعی بیش تر است ؟

9 . چرا به علوم انسانی، علوم تفهمی می گویند ؟

10 . منظور از علوم انتقادی چیست ؟

11 . رابطه ی علوم طبیعی و علوم انسانی را تحلیل کنید ؟

12 . اگر علوم انسانی دچار مشکل شوند، چه اتفاقی می افتد ؟

                        

درس چهارم : کنش اجتماعی

 1 . منظور از " کنش اجتماعی "  چیست ؟

2 .  ...............  نخستین پدیده ی اجتماعی است ؟

3 . منظور از " پدیده های اجتماعی " چیست ؟

4 . چند نمونه از پدیده های اجتماعی را نام ببرید ؟

5 . نخستین پدیده ی اجتماعی چیست و چرا به عنوان نخستین پدیده در نظر گرفته شده است ؟ با مثال

6 . آیا میان پدیده های اجتماعی رابطه ای وجود دارد ؟

7 . هماهنگی و عدم هماهنگی پدیده های خرد اجتماعی چه تاثیری بر نظام اجتماعی دارد ؟

8 . کنش نابهنجار را تعریف کنید ؟

9 . هنجار و ارزش های اجتماعی را تعریف کنید ؟

10 . اگر .......... نباشد هیچ هنجاری شکل نمی گیرد و هیچ یک از آرمان های اجتماعی محقق نمی شوند ؟

 

درس پنجم : علوم اجتماعی

 

1 . منظور از علوم اجتماعی چیست ؟

2 . چرا علوم اجتماعی همه ی فواید علوم انسانی را دارا است ؟

3 . فواید علوم اجتماعی را بنویسید ؟

4 . علوم اجتماعی را با علوم طبیعی مقایسه کنید ؟

5 . شاخه های مختلف جامعه شناسی را توضیح دهید ؟

6 . رشته های پیرامون پدیده های اجتماعی و مرتبط با علوم اجتماعی را نام ببرید و از آن میان دو گزینه را توضیح دهید ؟

7 . علوم اجتماعی به چه چیزی فرصت واکنش و موضع گیری اجتماعی مناسب و صحیح را برای دانشمند فراهم می آورد؟

8 . هر علمی از جهات مختلف مانند ........ و ............. و ........... با علوم دیگر تمایز دارد .

9 . دانش هایی را نام ببرید که پیرامون پدیده های اجتماعی کل شکل گرفته اند ؟

10 . منظور از " جامعه شناسی خرد " چیست ؟

11 . منظور از " جامعه شناسی کلان " چیست ؟

 

 

درس ششم : تاریخچه جامعه شناسی

 

1 . ویژگی های جامعه شناسی " پوزیتویستی " را بنویسید ؟

2 . اثبات گرایی یا پوزیتویسم را توضیح دهید ؟

3 . موضوع – روش و هدف جامعه شناسی اثبات گرا را به اختصار بنویسید ؟

4 . .......... بنیان گذار اثبات گرایی یا پوزیتویسم می باشد که دانش ............ را با تاثیر از علوم طبیعی تاسیس کرد و سپس نام آن را به ..........  تغییر داد ؟  

5 . روش اثبات گرایی را توضیح دهید  ؟

6 . روش جامعه شناسی " تفهمی " مبتنی بر چه خصوصیاتی است ؟

7 . روش جامعه شناسی " انتقادی " را توضیح دهید ؟

8 . بنیان گذار جامعه شناسی تفهمی چه کسی بود ؟ و مهم ترین مشخصه ی این نوع جامعه شناسی چیست ؟

9 . موضوع جامعه شناسی تفهمی چیست ؟

10 . چرا جامعه شناسی ماکس وبر را " جامعه شناسی تفهمی " نام نهادند ؟

11 . روش جامعه شناسی ماکس وبر چگونه بود ؟ ژ

12 . هدف جامعه شناسی تفهمی چیست ؟

13 . چه عواملی باعث پدیدآیی جامعه شناسی انتقادی شد ؟

14 . موضوع جامعه شناسی انتقادی چیست ؟

15 . هدف جامعه شناسی " انتقادی " چیست ؟

16 . چرا جامعه شناسی انتقادی ، جامعه شناسی تفهمی و پوزیتویستی را محافظه کارانه می داند ؟

17 . فهم پدیده های اجتماعی برای پیش بینی و کنترل از اهداف کدام جامعه شناسی (اثباتی-تفهمی وانتقادی) محسوب می شود ؟

18 . در کدام یک از انواع جامعه شناسی سه گانه (اثباتی-تفهمی وانتقادی) ، هدف داوری ارزشی است ؟

 

 

درس هفتم : پیشینه ی علوم اجتماعی در یونان و  جهان اسلام

 

1 . اندیشمندان یونانی و اسلامی ، علوم را بر اساس موضوع به چند دسته تقسیم می کنند ؟

2 . در نظر پیشینیان ، علم به چه نامی به کار می رفت و چند دسته بود ؟ توضیح دهید .

3 . منظور از فلسفه ی نظری و فلسفه ی عملی چیست ؟  

4 . فلسفه یا علوم نظری به چند بخش تقسیم می شود ؟ بنویسید .

5 . علوم عملی ( علوم انسانی ) به چند بخش تقسیم می شود ؟ بنویسید ؟

6 . متفکران مسلمان ، عقل را به چند بخش تقسیم می کنند ؟

7 . منظور از عقل نظری چیست ؟

8 . منظور از عقل عملی چیست ؟

9 . عقل عملی از دیدگاه علامه طباطبایی به چه چیزی اطلاق می شود و نتیجه ی آن دارای چند ویژگی است ؟

10 . چرا فارابی علم اجتماعی را ، علم تدبیر مدن می نامد ؟

11 . پدیده های اجتماعی چه تفاوتی با سایر موجودات دارند و چگونه به وجود می آیند ؟

12 . از دیدگاه علامه طباطبایی منظور از " اعتباریات " چیست ؟  

13 . ویژگی های اعتباریات را بنویسید ؟

14 . شناخت احکام ارزشی در کدام یک از تقسیم بندی های دوگانه ی عقل ( نظری و عملی ) جای می گیرد ؟

 

درس هشتم : جهان اجتماعی و جهان طبیعی

 

1 . ویژگی های موجودات زنده را بنویسید ؟

2 . تمایزات و تشابهات جهان اجتماعی را با موجودات زنده مقایسه نمایید ؟

3 . جهان اجتماعی شبیه چه بازی است ؟ نمونه بیاورید .

4 . تفاوت جهان اجتماعی با موجودات زنده در این است که جهان اجتماعی ، پدیده ای ........... و ............ است ولی موجود زنده  پدیده ای ............ است .

5 . فرهنگ را تعریف کنید ؟

6 . جهان اجتماعی چگونه تداوم می یابد ؟

7 . هر جامعه چگونه می تواند به باز تولید خود بپردازد ؟

8 . جهان اجتماعی چگونه فرو می ریزد ؟

9 . فرهنگ از طریق  .......... از نسلی به نسل دیگر منتقل نمی شود بلکه به وسیله ی .......... و ............ انتقال می یابد .

 

درس نهم : اجزاء و لایه های جهان اجتماعی

 

 

1 . پدیده های اجتماعی براساس اندازه و دامنه به پیوستاری میان ........... و ............. بودن قرار می گیرند و از منظر محسوس بودن و میزان آن در پیوستاری بین ........... و ..........   است .

2 . اجزای جهان اجتماعی بر چه اساسی تقسیم می شوند ؟

3 . تقسیم جهان اجتماعی بر اساس نظام به چه معناست ؟

4 . تقسیم جهان اجتماعی براساس اندازه و دامنه ( خرد – کلان ) به چه معناست ؟

5 . تقسیم بندی جهان اجتماعی براساس ذهنی و عینی بودن به چه معناست ؟

6 . آیا اجزاء و بخش های مختلف جهان اجتماعی دارای اهمیتی یکسان هستند ؟ چرا ؟

7 . منظور از لایه های جهان اجتماعی چیست و به چند دسته تقسیم می شوند ؟

8 . نماد به چه معناست ؟

9 . سطحی ترین لایه های اجتماعی کدام اند ؟

10 . عمیق ترین لایه های اجتماعی کدام اند ؟

11 . تفاوت لایه های سطحی و لایه های عمیق و بنیادین جهان اجتماعی در چیست ؟

12 . کاربرد نماد در چیست ؟

13 .  ............. و ................. در لایه های عمیق قرار می گیرند و بر آرمان ها و ارزش های اجتماعی تاثیر می گذارند .

14 . زبان گفتاری و نوشتاری جزو کدام یک از لایه های جهان اجتماعی محسوب می شوند ؟

15 . نمادها در چه صورت منجر به تغییر در جهان اجتماعی می شوند ؟

 

درس دهم : انواع جهان اجتماعی

1 . آیا جهان اجتماعی همه ی انسان ها یک شکل واحد دارد ؟ توضیح دهید .

2 . چرا جهان اجتماعی سایر موجودات ( به غیر انسان ) یک شکل دارد ؟

3 . چرا جهان اجتماعی انسان ها  متنوع و مختلف است ؟

4 . دلیل تفاوت همکاری اعضا و اجزای جهان اجتماعی با موجودات دیگر چیست ؟

5 . تغییرات جهان اجتماعی چند نوع اند؟ نام ببرید .

6 . توحید و یکتاپرستی .................. جهان اسلام محسوب می شود .

7 . ............. هر فرهنگ در حکم بنیان ها و سنگرهای اصلی آن فرهنگ است .

8 . چه تفاوت هایی می تواند یک جهان اجتماعی را به جهان اجتماعی دیگر تبدیل کند ؟

9 . چه نوع تفاوت هایی درون یک جهان اجتماعی واحدباقی خواهد ماندو باعث تبدیل به جهان اجتماعی دیگرنمی شوند ؟

10 عناصر محوری جهان اسلام کدام اند ؟

درس یازدهم : پیامدهای جهان اجتماعی

 

1 . آیا جهان اجتماعی وابسته به اعتبار ماست و ماهر گونه که بخواهیم می توانیم آن را با اعتبار و عمل خود بسازیم ؟

2 . منظور از الزامات و پیامدهای جهان اجتماعی چیست ؟ چند نمونه بنویسید .

3 . جهان اجتماعی گذشتگان و الزامات و پیامدهای آن چه تاثیری بر ما دارد ؟

4 . آیا ما مجبور به پذیرش جهان اجتماعی گذشتگان هستیم ؟

5 . ساختن یک جهان اجتماعی جدید چگونه امکان پذیر است ؟

6 . در چه صورتی الزام ها و پیامدهای یک جهان اجتماعی باقی می ماند یا تغییر می کند ؟

7 . آیاپیامدها و آثار ضروری اعتبارات اجتماعی ، محدود کننده ی انسان است یا این که فرصت های جدیدی برای انسان پدید می آورد ؟

8 . تا چه زمانی یک جهان اجتماعی پابرجاست ؟

9 . با تغییر جهان اجتماعی ، الزام ها چه تغییری می کنند ؟

10 . آیا رابطه ی فرصت ها و محدودیت هایی که در جهان اجتماعی پدید می آید ، می تواند منجر به ظهور جامعه ای کامل و ایده آل گردد ؟ توضیح دهید .

11 . چگونه می توان براساس پیامدها و نتایج جهان های اجتماعی و آرمان ها و ارزش های آن ها داوری کرد ؟

12 . ویژگی های برجسته ی جهان متجدد از نظر ماکس وبر چیست ؟

13 . مفاهیم " کنش عقلانی معطوف به هدف و قفس آهنین " را توضیح دهید ؟

14 . منظور از رویکرد دنیوی و این جهانی ، جهان متجدد چیست ؟

 15 . " افسون زدایی جهان متجدد " به چه معناست ؟

16 . منظور از " عقلانیت ابزاری " چیست ؟

17 . غلبه ی کنش های عقلانی معطوف به هدف در جهان متجدد به چه معناست ؟

18 . منظور از " عقلانیت ذاتی " چیست ؟

19 . قفس آهنین جهان متجدد به چه معناست ؟

20 . مراد از عقلانیت ابزاری ..............  است .

 

درس دوازدهم : جهان های اجتماعی

1 . دیدگاه تک خطی درباره ی جوامع چه نظراتی دارد ؟

2 . حرکت طولی جوامع بشری به چند مقطع تقسیم می شود ؟ بنویسید .

3 . چرا برخی اندیشمندان معتقدند که جهان های اجتماعی در عرض هم اند ؟

4 . جهان های اجتماعی متفاوت را از نظر روابط فرهنگی بررسی کنید ؟

5 . به چه فرهنگی ، سالم و فعال گفته می شود ؟

6 . منظور از فرهنگ دنیوی یا فرهنگ سکولار چیست ؟

7 . ویژگی های فرهنگ معنوی یا جهان معنوی را بنویسید ؟

8 . انواع جامعه ی مقدس و معنوی را بنویسید ؟

9 . تفاوت جوامع در حرکت طولی آن ها و تقسیم آن ها را توضیح دهید ؟

10 . فرهنگ و تمدن ها براساس چه چیزی متحول می شوند و آیا این مسیر یکسان است ؟

11 . تفاوت فرهنگ سکولار و فرهنگ معنوی را توضیح دهید ؟

12 . ملاک صدق و کذب بودن عقاید ، ارزش و آرمان ها ، جهان اجتماعی بشر را به دو قسم ......... و ........... تقسیم کرد 13 . شکل گیری فرهنگ اساطیری در یک جامعه حاصل چیست ؟

 

 درس سیزدهم : شناخت اجتماعی

 

1 . گسترده ترین و عام ترین شناخت اجتماعی ، چه نوع شناختی است ؟

2 . افراد در چه هنگامی متوجه شناخت عمومی می شوند ؟ نمونه بیاورید .

3 . شناخت عمومی چه نوع شناختی است و چگونه حاصل می شود ؟

4 . ویژگی های شناخت علمی در مقایسه با شناخت عمومی چیست ؟

5 . تاثیرات شناخت علمی بر شناخت عمومی را بنویسید ؟

6 . تاثیرات شناخت عمومی بر شناخت علمی را بنویسید ؟

7 . ........... فهمی است که در اثر زندگی اجتماعی و استفاده از اندوخته معرفتی جامعه حاصل می شود ؟

8 .  رشد فرهنگ و کشف حقیقت از تاثیرات شناخت .................. بر شناخت .................. می باشد .

 

درس چهاردهم : انواع شناخت علمی

 

1 . آیا جوامع مختلف ، همه ی علوم را می پذیرند ؟

2 . منبع شناخت حسی .............. و منبع شناخت عقلی ............ و ....................... می باشد .

3 . اگر شناخت عمومی با بخشی از شناخت علمی مخالف باشد چه شرایطی ایجاد می شود ؟

4 . شناخت حسی و شناخت شهودی و شناخت عقلی را مقایسه نمایید ؟

5 . روش  شناخت شهودی ......... و روش شناخت عقلی ........................ است .

6 . ابزار شناخت شهودی ................... است .

7 . منظور از " استدلال تجربی" و " استدلال غیر تجربی یا تجریدی " چیست .

8 . انسان چند نوع شناخت شهودی دارد ؟بنویسید .

درس پانزدهم : شناخت اجتماعی تجربی

 

1 . در قرن نوزدهم به چه علمی " معرفت " گفته می شود ؟

2 . ...................... معتقد بود شناختی را که از راه حس و تجربه به دست نیامده باشد ، شناخت علمی نیست .

3 . رویکرد صرفا حسی و تجربی با چند نوع آسیب رو به رو است ؟ توضیح دهید .

4 . جامعه شناسان انتقادی برای رفع کاستی های علم حسی و جامعه شناسی تجربی از ............... استفاده کردند .

5 . محدود کردن معنای علم به علم تجربی از چه زمانی آغاز شد ؟

6 . دلیل فرهنگی و اجتماعی فراگیری و گسترش تعریف حسی از علم چیست ؟

7 . دیدگاه های اگوست کنت را به عنوان یک جامعه شناس " حس گرا " بنویسید ؟

8 . غلبه ی دیدگاه " حس گرایانه " چه شرایطی را ایجاد کرد ؟

9 . علت مورد انتقاد قرار گرفتن دیدگاه حس گرایانه از سوی جامعه شناسان دیگر چیست ؟

10 . سه آسیب مهمی که رویکرد صرفا" حسی و تجربی برای علوم اجتماعی ایجاد کرد را بنویسید ؟

11 . جامعه شناسان انتقادی برای خارج کردن علوم اجتماعی از محدودیت هایی که جامعه شناسان تجربی گرفتار آن شده بود چه کردند ؟

12 . مشکل دیدگاه انتقادگرایان چیست ؟

13 . شناختی که جامعه شناسان انتقادی برای رفع محدودیت های روش تجربی از آن استفاده کردند ....... نامیده می شود .

 

درس شانزدهم :  شناخت اجتماعی عقلی

 

1 . تعریف عقل در معانی عام را با ویژگی های آن بنویسید ؟

2 . عقل در معنای عام با چه عبارات دیگری به کار برده می شود ؟

3 . چرا رویکرد عقلی ، آسیب های رویکرد تجربی را ندارد ؟

4 . آسیب مهم رویکرد عقلی چیست ؟

5 . عقل در معنای خاص به چه معناست ؟

6 . عقل در معنای خاص بر چند نوع است ؟ نام ببرید .

7 . منظور از علوم اجتماعی عقلی چیست ؟

8 . از علوم اجتماعی عقلی در چه جوامعی استفاده می شود ؟ نمونه بیاورید .

9 . بر چه اساسی می توان گفت که در جهان اسلام و بخش هایی از جامعه ی یونان از علوم اجتماعی عقلی ، نشانه هایی وجود داشته است ؟

10 . در چه جوامعی ، علوم اجتماعی عقلی راه ندارد ؟

11 . نقاط قوت و توان مندی های رویکرد عقلی علم اجتماعی را فهرست کنید .

12 . آسیب مهم رویکرد عقلی علم اجتماعی در چه شرایطی رخ می دهد ؟

13 . نمونه هایی از شناخت اجتماعی عقلی را بنویسید ؟ 

 

درس هفدهم : شناخت اجتماعی شهودی

 

1 . جهان معنوی به دو نوع ................ و .................  تقسیم می شود ؟

2 . ویژگی های انسان جهان اساطیری را بنویسید ؟

3 . جهان اسطوره ای را توضیح دهید ؟

4 . در جهان اساطیری ، شناخت عمومی یا .................. که میراث تاریخی و فرهنگی گذشتگان است ، مورد توجه است .  

5 . چرا در جهان اساطیری ، عقل تجربی و ابزاری ارزشی ندارد ؟

6 . در جهان توحیدی ، .................. بزرگ ترین آیت و نشانه ی خداوند است و نخستین مخلوق خداوند در این جهان ............  می باشد .

7 . جهان توحیدی را با چه اعتقادات و آرمان هایی ترسیم می کنند ؟

8  . چرا اعتقاد به توحید مانع از این می شود که دیگر موجودات مستقل از علم،قدرت، اراده و صفات دیگر خداوند باشند ؟

9 . جایگاه " عقل " در جهان توحیدی را بنویسید ؟

10 . شناخت وحیانی انبیاء چه تأثیری در جامعه دارد ؟

11 . منظور از " علم لدنی " چیست ؟

12 . رابطه ی شناخت وحیانی با شناخت علمی را بنویسید ؟

13 . رابطه ی شناخت وحیانی را با شهودهای شیطانی و شناخت عمومی بنویسید ؟

 

درس هیجدهم : شناخت اجتماعی قرآن

 

1 . جهانی را که قرآن برای انسان ترسیم می کند، جهان ........... است .

2 . جهانی را که قرآن برای انسان ترسیم می کند ، چگونه جهانی است ؟

3 . دیدگاه قرآن را درباره ی علوم مختلف تشریح کنید ؟

4 . از منظر قرآن ، شناخت اجتماعی چگونه به دست می آید ؟

5 . چرا قرآن کریم برخی دانش ها را از طریق وحی به انسان می آموزد ؟

6 . چرا شناخت اجتماعی قرآن ، ابعاد ارزشی ، هنجاری و انتقادی نیز دارد ؟

7 . ویژگی هایی که قرآن برای جامعه ی انسانی ترسیم می کند را فهرست کنید ؟

8 . منظور از سنت های الهی چیست ؟

9 . آیا سنت های الهی تغییر می کنند ؟

10 . سه مورد از سنت های الهی که در قرآن بیان شده اند را بنویسید ؟

11 . منظور از سنت ظهور و سقوط امت ها چیست ؟

12 . سنت ارسال رسل را تشریح کنید ؟

13 . آیه ی ( لکل امه الرسول ) ، اشاره به به سنت ...................  دارد .

14 . کتب سنت های تاریخی و سنت های اجتماعی در قرآن را چه کسانی تالیف کرده اند .


منبع:www.khuz-ssg.blogfa.com

 

نمونه سوالات علوم اجتماعی پیش دانشگاهی

سوالات چهارگزینه ای علوم اجتماعی پیش دانشگاهی

1- در رأس این نظام فردی قرار داشت که واحد اجتماعی را توسط افراد مسلحی که به وی وفادار بودند ، اداره می کرد و مردم عادی هم رعیتی بودند که ...

الف) فئودالی       ب) امپراتوری        ج) شاهنشاهی   د) خلافت

2- در واحدهای عشیره ای ......... قبیله را براساس ................. اداره می کردند .

الف) شاه - سنت  ب) سلطان - نسبت ج) ریش سفیدان - نسبت  د) سلطان - قوانین اجتماعی

3- در کدام واحدهای اجتماعی اقتصاد شکل ساده و اغلب خود بسنده بود ؟

الف) امپراتوری و فئودالی   ب) فئودالی و عشیره ای  ج) عشیره ای و امپراتوری     د) شهرهای مستقل  و عشیره ای

4- در این نظام نخستین فرد هم سلسله به با توجه به قدرت نظامی به قدرت می رسید و توسط گروهی از اشراف حمایت                می شد .

الف) امپراتوری            ب) خلیفه ای     ج) آسیا         د) آفریقا

5- شهرهای مستقل  بیشتر در کجا شکل گرفت ؟

الف) آمریکا            ب) اروپا           ج) آسیا                  د) آفریقا

6- عواملی که باعث شد امپراتوریها به طور فراینده ای به منابع انسانی و مالی نیاز داشته باشند ؟

الف) تجمل گرایی     ب) حفظ حاکمیت خود        ج) گسترش خود     د) هر سه مورد

7- به دوره ای که اروپا برای مدت طولانی بصورت فئودالی و دور از تمدن به سر می برد ................ می گویند .

الف) دوره باستان            ب) دوره تاریک       ج) دوره طلایی      د) دوره انسانی

8- شهرهای جدید (مستقل) محل تجمع چه گروه هایی بود ؟

الف) تجار                  ب) صنعتگران              ج) بازرگانان                د) الف و ب صحیح است              

9- اصطلاح بورژواها ابتدا به  ...........دلالت داشت و بعدها به ................ اطلاق گردید .

الف) بازرگانی ، تاجران شهری                      ب) شهرنشینی ، تاجران شهری

ج) تاجران شهری ، شهرنشینی                       د) بازرگانان ، صنعتگران    

10- کدام جمعه در مورد بوروژا صحیح نمی باشد :

الف) امکان تحصیل مال و مال اندوزی داشتند   ب) امکان تملک زمین و رسیدن به جرگه ی اشراف داشتند

ج) مهمترین هدف زندگی آنها کسب سود بود  د) بیشتر از طریق تجارت و صنعتگری کسب درآمد می کردند

11- در قرن وسط حکومت ها مشروعیت خود را

الف ) مستقیم توسط پاپ و کلیسا بدست می آورند   ب ) بطور غیر مستقیم توسط پاپ و کلیسا بدست می آورند

ج  )به طور مستقیم توسط مردم        د  ) به طور غیر مستقیم توسط مردم

12- مهمترین شعارو داعیه ی رنسانس چه بود ؟

الف ) باز گشت به دوره طلایی روم               ب ) بازگشت به دین و کلیسا

ج ) نگرش مثبت به دین ، کلیسا و پاپ           د ) نگاه منفی به دنیا ، کار و جسم

13- کدام جمله نادرست است :

الف ) در قرون وسطا پیوند قوی بین زندگی و حکومت فئودالی و کلیسا وجود داشت  .

ب) در عصر رنسانس به دنیا و کار توجه می شد  .

ج) در عصر رنسانس حکومت مبنایی انسانی و دنیامی داشت  .

د ) در عصر رنسانس حکومت مبنایی خدایی داشت  .

14- هسته ی اولیه و اصلی نظام جهانی در ........................شکل گرفت .

الف ) اروپا    ب ) اروپای شرقی     ج ) اروپای غربی     د ) در آسیا

15-مهمترین عامل تاثیر گذار و یقین کننده در نظام جهانی :

الف ) سیاست      ب ) فرهنگ      ج ) اقتصاد          د ) دین

16-اولین کشوری که در عرصه استعمار گری جایگزین اسپانیا و پرتفال شد .

الف ) هلند       ب ) انگلیس         ج ) فرانسه       د ) آمریکا

17- انقلاب صنعتی :

الف ) در انگلستان و با توجه به رشد تجارت و صنعت شکل گرفت .

ب ) در فرانسه و با توجه به رشد تجارت و صنعت شکل گرفت .

ج ) در اروپا و به تبعیت دخالت کلیسا در حکومت شکل گرفت .

د ) انگلستان و با توجه دخالت کلیسا در حکومت شکل گرفت .

18- با توجه به رابطه ی اقتصاد ی بین استعمارگر و استعمار شده که با اراده حکومت های استعمار گر و منابع سرمایه داران آنها شکل گرفته بود چه رابطه ی شکل گرفت .

الف ) رابطه تابعی                    رابطه مرکز - پیرامون

ج ) رابطه فقیر و غنی             د ) گزینه الف و ب صحیح است

19- به حاتی که در آن مالیات بر واردات به نحوی تنظیم می شود که قیمت کالای خارجی در داخل کشور دیگر کم تر از قیمت کالاهای تولید شده در داخل کشور باشد ........................... می گویند .

الف) تجارت بین المللی         ب) تعرفه ای            ج) تجارت تفرقه ای       د) تعرفه حمایتی

20- حق و تو در اختیار :

الف ) کشور های عضو شورای                           ب ) اعضای غیر دائم شورای امنیت

ج ) اعضای دائم شورای امنیت                         د ) اعضای  مجمع عمومی سازمان مکمل

21- دلایل اصلی سرمایه گذاری کشورهای صاحب سرمایه در سایر کشورها کدامیک از موارد زیر است .

الف)فروش بیشتر                                        ب) نبود بازار در کشورهایی خودی     

ج) نزدیکی موادخام و تفاوت دستمزد                 د) شکوفایی اقتصادی کشورهای فقیر

22- کسانی که جهانی شدن را گسترش سرمایه داری می دانند به کدام یک از اعتقادات زیر معتقدند .

الف) حاکمیت سرمایه برانسان   ب) اولویت سرمایه برصنعت   ج) حاکمیت انسان برسرمایه   د) افزایش سود

23- مک لوهان افزایش استفاده از ارتباطات با بر زیاد را با عنوان چه وضعیتی توصیف می کند .

الف) نظام جهانی        ب) ارتباطات بین شهری     ج) دهکده جهانی     د) عصر رسانه ها

24- با فشرده شدن زمان و مکان فضایی جهانی شکل می گیرد که امکان ....... را به شدت افزایش می یابد .

الف) تعامل                ب) اشتغال       ج) دورکاری       د) هماهنگی

25- توانایی آمریکا در تولید برنامه های رسانه ای ازجمله فیلم ها باعث شده ............ اعضاء جوامع دیگر را طبق میل خود و شکل دهد .

الف) اقتصاد               ب) ذائقه           ج) شکل     د) هیچکدام

26- گروههای فراملی مانند جنبش ضد سرمایه داری یا سازمان صلح سبز براساس کدامیک از موارد زیر شکل گرفته اند.

الف) آرمان های مشترک    ب) مرزهای مشترک    ج) پیامهای مشترک     د) همه موارد

27- در تقسیم بندی کشورها و رتبه بندی آنها از نظر قدرت ، بالاترین و پایین ترین رتبه به ترتیب از آن کدامیک از کشورها یا دولتهای زیر است .

الف) قدرتمند، ذره   ب) ذره ، ابرقدرت   ج) قدرتمند ، ابرقدرت      د) ابرقدرت ، ذره

28- در راستای نابرابری درسازمان ملل متحد حق وتو به عنوان یک شاخص نابرابری به کدامیک از کشورها زیر تعلق دارد .

الف) فرانسه،ایتالیا،آلمان،روسیه،چین    ب) روسیه، امریکا، آلمان، فرانسه، چین 

ج) چین،روسیه،امریکا، انگلیس، فرانسه    د) فرانسه،امریکا،چین،روسیه،ژاپن

29- در نظام اقتصاد جهانی رابطه مرکز، پیرامون برچه اساسی مشخص می شود .

الف) میزان سرمایه گذاری                       ب) میزان درآمد         

ج) جایگاه کشورها در نظام تصمیم کار بین المللی     د) جایگاه کشورها از نظر قدرت نظامی

30- کدامیک از جوامع زیر با این تعریف مشخص می شوند.کشورهایی که در نظام تقسیم کار بین المللی نقشی ندارند یعنی نه نیروی کار ماهر و نه منابع مواد خام و نه در سرمایه و صنعت  دانش جهانی سهم دارند .

الف) دولتهای ذره                      ب) کشورهای پیرامون       

ج) کشرهای نیمه پیرامون                 د) کشورهای حاشیه نشین نظام جهانی

31-هدف اصلی از طرح پی گیری راهبرد آمریکا در زمینه ی پرونده هسته ای ایران در شهریور سال 84 چه بود ؟

الف) پشتیبانی از اروپائیان                                       ب) تسلط بر منابع ایران       

ج) محروم ایران از دست یابی به انرژی هسته ای         د) واردکردن ایران به مذاکره با امریکا

32-رفتار کدامیک از موارد زیر از قاعده مندی بیشتری برخوردار است ؟

الف) سازمان های بین المللی    ب) واحدهای فراملی اقتصادی ج) واحدهای فراملی اعتقادی  د) دولت ، ملتها

33-کدامیک از موارد زیر نشانگر مراقبت شرکتهای تولیدی جهان از یکدیگر است ؟

الف) کدامیک افزایش تولیدات صنعتی                     ب) استفاده از فن اوری و تکنولوژی 

ج) دست یابی به اسرار صنعتی یکدیگر                د) ایجاد بازارهای مشترک در جهان

34-در کدامیک از مناطق جغرافیای زیر سلاحهای کشتار جمعی در حال گسترش است ؟

الف) خاور نزدیک              ب) خاور نزدیک بزرگ     ج) در اروپایی مرکزی    د) امریکا

35- به بیان آمریکا کدامیک از مفاهیم زیر برای آمریکا خطر محسوب می شود ؟ 

الف) اسلام ناب            ب) اسلام و شیعه        ج) اسلام انقلابی      د) اسلام مبارز

36-کدامیک از اهداف زیر از اهداف درجه دومی شناخته می شوند ؟

الف) حفظ استقلال  ب) حفظ موجودیت کشور  ج) توسعه اقتصادی          د) تأمین امنیت

37-کدامیک از اهداف زیر اگر تحقیق نیابد موجب فروپاشی جامعه می شوند ؟

الف) گسترش نفوذ جهان   ب) افزایش وحبه اجتماعی   ج) حفظ موجودیت کشور  د) رفاه اجتماعی

38-مبارزات گاندی در هند برای بدست آوردن کدام هدف زیر می باشد ؟

الف) امنیت ملی   ب) حق تعیین سرنوشت     ج) مداخله در امور داخلی      د) حفظ موجودیت

39-اختلال در کدامیک از موارد زیر تداوم زندگی جامعه را با مشکل مواجه می کند ؟

الف) نابودکردن مردم       ب) منابع طبیعی    ج) اقتصاد       د) تهدید سرزمین

40-آمریکا برای حفظ بازارهای جهانی به کدام مورد زیر نیازمند است ؟

الف) تداوم تسلط خویش در جهان           ب) نفت   ج) نفت و گاز   د) حفظ تمامیت ارضی

41-کدام وضعیت نشان دهنده جنگ سرد می باشد ؟

الف) وضعیت کشتارجمعی   ب) وضعیت جنگ  ج) وضعیت شبه جنگی  د) وضعیت توسعه طبی

42-مهمترین ابزار دیپلماسی که مبتنی برگفتگو و مذاکره است کدام مورد زیر می باشد ؟

الف) پیشنهاد پاداش            ب) تهدید به مجازات    ج) اقناع    د) تبلیغات

43- چه زمانی روابط اقتصادی بین جوامع در جهت وابستگی بیشتر به یکدیگر ، پیش رفت ؟

الف) با پایان یافتن جنگ جهانی دوم            ب) با پایان یافتن جنگ جهانی دوم    

ج) قبل از جنگ جهانی دوم                   د) قبل از جنگ جهانی اول

44- با توجه به کدام عامل ، اقتصاد جوامع از حالت خود بسندگی خارج شده است ؟

الف) صنعت             ب) مبادله      ج) تجارت        د) کشاورزی

45- چه زمانی وابستگی میان جوامع تشدید می شود؟

الف) زمانی که کالاها و خدماتی که به یک کشور وارد می شود در تولید کالاهای آن کشور مورد استفاده قرار نگیرد .

ب) زمانی که کالا ها و خدماتی که به یک کشور وارد می شود در تولید کالاهای آن کشور مورد استفاده قرار گیرد .

ج) زمانی که کالا و خدمات در داخل کشور تولید شود .

د) زمانی که کالا و خدماتی که به یک کشور وارد می شود تاثیر در تولید کالاهای آن کشور نداشته باشد .

46- در طول زمان، هر چه به زمان حال نزدیک می شدیم : میزان تولید برای صادرات ......... ومتقابلاً بر میزان واردات .......

الف) افزایش – افزایش                  ب) کاهش – کاهش            ج) افزایش – کاهش          د) کاهش افزایش

47- چه عواملی باعث شده که سرمایه داری خارجی شکل بگیرد .

الف) تفاوت دستمزد                          ب) کاهش هزینه حمل و نقل            

ج) نزدیکی به بازار مصرف               د) هر سه مورد

48- FDI  مخفف چیست .

الف ) سرمایه گذاری خارجی                        ب) سرمایه گذاری مستقیم خارجی   

ج) سرمایه گذاری غیرمستقیم خارجی           د) انواع سرمایه گذاری

49- کدام گزینه در مورد شرکت های چند ملیتی درست نیست ؟

 الف) از نظر مالکیت فراملی هستند       ب) از نظر مالکیت  بی دولت اند    

ج) سابقه ای بیش از یک قرن دارند     د) سابقه ای کمتر از یک قرن دارند

50- گروهی که نسبت به جهانی شدن نظر مثبتی دارند به توسعه کدام کشورها در دهه های اخیر استفاده می کنند؟

الف) هند و چین        ب) هند و ژاپن           ج) آمریکا و کانادا     د) چین و ژاپن

51- نظریه پرداز دهکده جهانی چه کسی است ؟

الف) مک لوهان                     ب) دوریکیم              ج) پارسونز        د) بیل گیتس

52- بزرگترین و قدرتمندترین شرکت هایی که در زمینه تولید و توزیع فرهنگ فعالیت دارند در مالکیت ........... است .

الف) اروپایی        ب) امریکایی        ج) آسیایی       د) فراملی

53- مهمترین منبع قدرت و ثروت در جهان کنونی .............. است .

الف) دانش       ب) فناوری      ج) نیروی نظامی        د) دانش و فناوری

54- بالاترین حق رأی با توجه به سهام در بانک جهانی به ترتیب :

الف) ژاپن ، آلمان ، فرانسه   ب) امریکا، آلمان ، فرانسه  ج) امریکا، ژاپن ، آلمان   د) آلمان ، ژاپن، امریکا

55- رابطه نابرابر بین مرکز و پیرامون از جهت برخورداری از مزایا :

الف) از بدو تکوین نظام جهانی وجود داشته        ب) در طول زمان ادامه یافت

ج) روز به روز    بیش تر می شود                 د) هر سه مورد

56- در اقتصاد دانش محور ( سپا سرمایه ای ) سهم عمده تولید ناخالص مربوط به کدام بخش است ؟

الف) صفت                ب) کشاورزی       ج) خدمات      د) برابر است

57- کدامیک از کشورهای به ترتیب سرکرده ، نظام جهانی بوده اند :

الف) هلند، انگلستان ، آمریکا         ب) امریکا ، انگلستان ، هلند

ج) فرانسه ، روسیه ، آمریکا           د) روسیه ، انگلستان ، امریکا