روش های فعال تدریس
آشنایی با بعضی از روشهای فعال تدریس
یکی از عناصر اصلی در برنامه درسی و طراحی آموزشی" موضوع روشهای یاددهی یادگیری است و کلیه اقدامات و تصمیمات" ضمن اجرای روش به مرحله ظهور می رسد ویادگیری اتفاق می افتد . در طراحی آموزشی "موضوعاتی چون اهداف "روشهای ارزشیابی" وسایل آموزشی و........ تدوین و از طریق روش تدریس به کارهای عملی تبدیل می شود .اگر روشهای تدریس مورد استفاده به خوبی انتخاب و اجراء شود " بدون شک خلاقیت دانش آموزان نیز مجال پرورش پیدا میکند.درنتیجه"روشهای یادگیری به دانش آموزان آموزش داده می شود و ... آنان می دانند چگونه یاد بگیرند که یاد بگیرند ( یاد گیری یادگیری ) .حال درزیر به بعضی از روشهای فعال تدریس اشاره می کنیم.
1- روش حل مسئله
رسیدن به هدف در هر اقدامی"نوعی حل مسئله است.
مراحل روش حل مسئله ( الگوی جان دیویی)
1- مشخص کردن مسئله در تمام ابعاد برای شاگردان
2-جمع آوری اطلاعات برای ساخت فرضیه
3-فرضیه سازی بر اساس حدس وگمان اولیه
4- آزمایش فرضیه ها توسط شاگردان و ثبت نتایج آزمایش ها که درستی یا نادرستی فرضیه ها
مشخص گردد.
5- نتیجه گیری" تعمیم و کاربرد فر ضیه ها ی مورد قبول جهت استفاده دیگران
مراحل روش حل مسئله ( جورج پولیا)
1- درک و فهم مسئله توسط شاگردان بوسیله: توجه دادن ذهن فراگیران به مسئله- تشریح واژه های کلیدی- بیان مسئله توسط فراگیران به زبان ساده- تعیین معلومها و مجهول ها ی مسئله- تشخیص شرایط و محدودیتهای مسئله- رسم شکل یا نمودارجهت فهم بهتر مسئله برای شاگردان –نقش راهنما بودن معلم و فعال بودن شاگردان)
2- نقشه کشی یا طراحی برای حل مسئله- در این مرحله مسئله حل نمی شود "بلکه نقشه هایی طرح وبهترین آنها انتخاب می شود
3- اجرای نقشه و راهبردهای انتخاب شده. که در این مرحله مهارت های لازم برای انجام پروژه را آموزش می دهیم " نیروها و امکانات را سازماندهی می کنیم" وعملکرد روش ها را بعد از حل واجرا توسط شاگردان "به مقایسه می گذاریم
4- بازنگری و کنترل " که شاگردان مراحل انجام شده را دوباره با کمک معلم " کنترل و ارزشیابی می کنند. در این مرحله شاگردان مواردی چون"کنترل و مقایسه چند مورد از نقشه ها-توصیف و تشریح جواب مسئله و نوشتن توضیحات پایانی – حل بعضی از مسائل مشابه – مقایسه جوابهای به دست آمده – ارتباط دادن جوابها با اهداف صورت مسئله –تعمیم دادن جواب ها "تعمیم نتایج و استفاده از آنها در مو قعیتهای جدید
***************
2- روش ایفای نقش
یکی از روشهایی که در تکوین شخصیت فردی و اجتماعی شاگردان سهم زیادی دارد "روش ایفای نقش است "زیرا نمونه های کوچکی از ایفای نقشهای زندگانی است و بهتر از بقیه روش ها شاگردانرا در عرصه زندگی می آزماید.
امتیازات روش ایفای نقش
1- ایجاد شور وشوق و انگیزه درونی در فراگیران
2-مشارکت وفعالیت کلیه شاگردان
3- کاهش کم رویی و خجالت شاگردان
4- افزایش مهارتهای روانی – حرکتی شاگردان
5- تقویت نگرشها و طرز تفکر جدید وقبول ارزشهای اجتماعی توسط شاگردان
6-تقویت قدرت مدیریت و سازماندهی شاگردان د رکلاس و آینده شغلی آنها
شرکت کنندگان در روش ایفای نقش
الف-معلم در مقام مسئول اجراء و هماهنگ کننده فعالیتها
ب- عده ای از شاگردان درنقش بازیگران اصلی و یک نفر در هر گروه به عنوان کارگردان
ج-مشاهده کنندگان :بقیه شاگردان تماشاچی اند ودر پایان اجرای نمایش " ارزشیاب و تحلیل گر نمایش می باشند
مراحل روش ایفای نقش
1-انتخاب موضوع ( درسی یا موضوعات دلخواه)
2- نوشتن نمایش نامه: کلیه فعالیتها از شروع تا پایان را شاگردان با کمک و هدایت معلم نوشته و اهداف اصلی موضوع درس را در یکایک مراحل می گنجانند.
3- تعیین نقش ها برای شاگردان بر اساس توانایی و علاقه آنان
4- تهیه امکانات و تجهیزات لازم بر اساس نمایش نامه تدوین شده و صحنه آرایی جذاب.
5- آمادگی و تمرین مقدماتی ( حفظ نقش ها – مطالعه نمایش نامه و اطلاع از نقش دیگران- شناخت وسایل و امکانات- تمرین به صورت متوالی)
6-اجرا کردن نمایش در حضور شاگردان و معلم و هدایت و کار گردانی نمایش توسط معلم تاروش از اهداف دور نشود.
7- بحث و بررسی و ارزشیابی : در پایان نمایش شاگردان تماشاچی به صورت گروهی و با هدایت معلم کلیه مراحل را بررسی و ارزشیابی می کنند و نکات مثبت و منفی آن را به معلم ارائه می دهند. در پایان معلم با توجه به اهداف درس برای شاگردان تکلیف معین می کند
**************
3- روش بارش یا طوفان فکری
این روش جهت تقویت زمینه های بالقوه خلاقیت شاگردان است و یکی از مسیرهای ساخت این فضا"به کارگیری روشهای تدریس خلاق و خلا قیت زاست.در فرایند خلاقیت"سه محور اصلی وجود دارد:
1- دانش و مهارت و اطلاعات زمینه ای مناسبی در مورد موضوع شاگردان داشته باشند.
2- انگیزه درونی قوی در شاگردان وجود داشته باشد.
3- تفکر خلاق داشته باشند . این بوسیله بارش فکری و مغزی میسر می گردد.
تعریف بارش فکری :
اجرای فن و گردهم آیی ای که از طریق آن"عده ای می کوشند برای یک مسئله به خصوص " با انباشتن تمام افکار واندیشه هایی که همان جا به وسیله اعضا ارائه می گردد"راه حلی بیابند.
در این تعریف چند نکته اساسی وجود دارد :
1- بارش فکری دانش و فن گروهی است .
2- تلاش فکری و ذهنی به طور گروهی صورت می گیرد تا راه حلی به دست آید.
3- راه حلهایی برای یک مسئله یا موضوع پیشنهاد می شود.
4-- بارش فکری"نوعی حمله ذهنی به موضوع است که شرکت کنندگان به طور واضح نظر خود را ابراز می کنند.
قوانین لازم الاجرای روش بارش فکری
1- انتقاد از اندیشه های غلط یا صحیح افراد ممنوع است زیرا روند فعالیت کند شده و فکر افراد را به جای تفکر "به سوی انتقاد سوق می دهد.
2- قضاوت و ارزشیابی در مراحل بارش فکری"درمورد اندیشه و فکر اعضا ممنوع است زیرا وقت تلف شده واعضا متوجه عمل کرد می شوند.
3-باید کمیت اندیشه ها بیشتر باشد تااندیشه های خلاق بیشتر شود .
4- اعضاء میتوانند نظرات دیگر اعضاء را تغییر دهند"مشابه سازی کنند و با ادغام آنها نظرجدید بدهند
5-به نظرات غیر معقول و غیر منطقی و بدیع و تازه توجه شود
6- حضور افراد داوطلبانه و اختیاری واز روی میل و علاقه است
7- مشابه سازی نظریات آزاد است . زیرا ممکن است اندیشه های تازه و بکری به دست آید.
مراحل روش بارش مغزی
الف- خلاقیت وتولید اندیشه- فعالیت اعضاء باهدایت مسئول جلسه شروع می شود ونظرات رامنشی یاد داشت می کند.
ب-قضاوت و ارزشیابی-نظرات مشابه ونامناسب حذف میشود ودرنهایت تعدادی نظریه به صورت پیشنهاد ودست آورد اصلی جلسه اعلام میشود.
تشکیلات جلسه بارش فکری ( مغزی)
1- رئیس گروه- برنامه ریز و هدایت گر گروه است
2- یک یا جند نفر منشی- نظریات و اندیشه های جدید را ثبت کرده و در پایان فهرست کاملی به نام افراد ارائه دهنده تکمیل می کند.
3- اعضاء شرکت کننده- بین 10 تا 400 نفر بر اساس دایره اطلاعات متغییر است متغیر است
4- مشاهده کنند گان- گاه عده ای در مقام مشاهده گر برجلسه نظارت کرده و برداشتها ی خود را یاداشت میکنند ودر ارزشیابی نظر می دهند.
زمان و طول جلسه بارش مغزی
بین 20 تا 45 دقیقه ( بر اساس نظر دکتر سیدنی)
در پایان معلم با توجه به اهداف درس برای شاگردان تکلیف معین می کند
*************
4-روش مباحثه ای ( بحث گروهی)
بعضی موضوعات درسی"بر تقویت و افزایش مهارت های اجتماعی "کلامی و ارتباطی مبتنی است و اهداف مورد نظر بر آن دسته از مهارتهایی که ارتباطات فردی و جمعی مؤثرند"تاکید دارد.ازاین طریق "ارتباطات و تبادل تجربیات"قدرت کلام وبداعت رادردانش آموزان تقویت می کنند.
محاسن روش مباحثه ای یا بحث گروهی
1- مفهوم مشارکت و تلاش برای شاگردان روشن می شود
2- ذهن فراگیران را پویا و فعال می کند
3- شاگردان در پایان "به دیدگاه های مشترک مورد توافق می رسند
4- معلم نقش راهنما و کنترل کننده را دارد
5- علاقه و انگیزه شاگردان افزایش یافته و تدریس کسل کننده نخواهد شد
6- با مشاهده رفتارها و بحث ها می توان توانایی های شاگردان را سنجید
7- کم رویی و خجالت شاگردان کاهش می یابد
8-عواطف ودوستی شاگردان تقویت یافته وبهتر همدیگر را می شناسند
9- تفکر انتقادی د رآنان تقویت می شود
10- سایر توانایی های شناختی رشد می یابد
11- توانایی سخن گفتن و مهارت های کلامی پرورش می یابد
12- آموزش و یادگیری بر استدلال و توجیه منطقی استوار است
سازمان دهی افراد در بحث گروهی
1- معلم نقش هدایتگری را دارد- در ضمن انتخاب روش بحث گروهی" کنترل بحث ها" –شرح وظایف شاگردان را نیز بر عهده دارد
2-انتخاب یک شاگرد به سمت منشی و سخن گوی گروه تا روند بحث را ثبت کند ودر پایان "کلیات و جزئیات آن رابررسی کنند
3-دانش آموزان در مقام شرکت کننده گان در بحث گروهی – اگر عدۀ شاگردان کلاس زیا د نبود بهتر است همه در بحث شرکت کنند " در غیر این صورت دانش آموزانی که میل دارند انتخاب می شوند ( حداکثر 20 نفر)
4-در صورت نیاز دعوت از صاحبنظران
5- شخصی در سمت ناظر گروه تا بحث ها را سمت دهی کند
6- مشاهده گران بحث گروهی – در صورتی که تعداد شاگردان بیش از 20 نفر باشد بقیه باید مشاهده گر بحث باشند و سؤالات و نکته های خود رادر جریان بحث یاد داشت می کنند ودر مرحله بررسی و ارزشیابی سؤالات خود را مطرح می کنند تا شرکت کنندگان پاسخ دهند
مراحل یادگیری در روش بحث گروهی
مرحله اول- انتخاب موضوع بحث –( موضوع مورد توافق یا موضوع بحث انگیز )
مرحله دوم- یافتن زمینۀ مشترک برای بحث-( از طریق یک فیلم یا گردش علمی یا خواندن یک موضوع از کتاب و...)
مرحله سوم- بیان هدف های اموزشی و یادگیری بحث - جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی افراد – گم نشدن هدف - نشستن شاگردان به صورت سمیناری و دایره ای جهت افزایش ارتباط بین آنها از طریق تماس مستقیم چشمی
مرحله چهارم- هدایت جریان بحث و گفتگوی اصلی- معلم بعد از صحبت های معمولی و معرفی موضوع مورد بحث " بلا فاصله باید سکوت کند و به شنونده ای خوب در آید . وظیفۀ اصلی او در بحث گروهی "تحلیل و ارزشیابی جریان بحث" منطق" سازمان و صحت مطالب گفته شده است در پایان معلم با توجه به اهداف درس برای شاگردان تکلیف معین می کند.
**************
5-روش پروژه
این روش در کسب مهارتهای اساسی زندگی فراگیران نقش اساسی دارد درجوامع پیشرفته "یکی از اهداف برنامه های تعلیم و تربیت "تکوین شخصیت افراد برای کسب مهارت های اساسی زندگی است .در این زمینه "ارتقای قدرت مدیریت"برنامه ریزی و کنترل"از محورهای مهم به حساب می آید و در جهت نیل به این اهداف انتخاب روشهای فعال تدریس زمینه های مناسب را فراهم خواهد آورد .
در روش پروژه فراگیران مقد مات لازم را فراهم می آورند و برای انجام دادن پروژه برنامه ریزی می کنند .وبرای اجرای صحیح آن به سازماندهی می پردازندو طبق اهداف و برنامۀ زمانی "موضوع واگذار شده راشروع می کنند و به اتمام می رسانند.
ویژگیهای روش پروژه
1- روش پروژه مانند واحد کار شاگردان است ولی در پروژه اول ارتباط آن با عواملی که باید مورد مطالعه قرار گیرد معین می شود .
2-مرحله به مرحله بودن کار موجب نظم کنترل مرحله ای می شود
3- یادگیری بسیار عمیق است وپیشرفت شاگردان بسیار زیاد و کاملا محسوس است.
4- شاگردان اعتماد به نفس پیدا میکنند و بین آنها و معلم رابطۀ صحیح آموزشی بر قرار می شود
5- رفتارهای اجتماعی مانند"همکاری" تعاون"احساس مسؤ لیت"انضباط درکارها"فعالیت" صبروتحمل عقاید مخالف در شاگردان تقویت می شود
6- مهارتهای تحقیق و پژوهش را می آموزند
7-توانایی ها گوناگون در شاگردان بروز می کند .
8- فعالیت آموزشی با میل و رغبت انجام می شود و تحمیلی نیست.
9- بسیاری از دشواری های تربیتی به دلیل فعال بودن شاگردان در ضمن اجرای این روش از بین می رود
مراحل روش پروژه
1- تعیین موضوع و هدف توسط معلم یا شاگردان-هدف باید به صورتی انتخاب شود که شاگردان بامیل بپذیرند وآن را با تکلیف روزانه اشتباه نگیرند
2- ارائه طرح –معلم باید فرصت لازم را در اختیار شاگردان قرار دهند تا شاگردان با ذوق خود طرح را تهیه کنند
3- اجرا- معلم نظارت کند تا شاگران طرح را اجراء کنند و بعضی در کار خود قصور نکنند و هیچ طرحی ناتمام نماند
4- قضاوت و ارزشیابی – درپایان اجرای طرح سرگروه ها گزارش خودرا به معلم ارائه می دهند و سایرشاگردان هم گوش می دهند و نظریات خود را ابراز می دارند ومعلم ارزشیابی و پیشنهاد خود را می گوید در پایان معلم با توجه به اهداف درس برای شاگردان تکلیف معین می کند.