(شیوه های تدریس اثر بخش و فعال)
آموزش از طریق سوال کردن ، موجب تحریک مهارت های تفکر ، افزایش این مهارت ها در سطوح بالاتر ، توسعه قدرت تجزیه و تحلیل و نظریه پردازی میشود. اگر از این روش به نحو صحیح استفاده شود می توان توانایی های شناختی و خلاق یاد گیرنده را به بالا ترین حد خود هدایت کرد.
به جای |
به سمت |
1-پرسش از دانسته ها 2-توجه به یاد آوری مطالب 3-تاکید بر پاسخ صحیح 4-توجه به پاسخ های صحیح 5-انتظار یک پاسخ مشخص 6-توجه به نتایج کسب شده
|
1-پرسش از خلا های موجود در دانش 2-توجه به استفاده تازه از آموخته ها و بازسازی مطالب 3-تاکید بر نحوه تفکر و استدلال 4-توجه به پاسخ های غیر معمولی 5-انتظار پاسخ های متعدد و متنوع 6-توجه به فرایند انجام شده |
تغییر مسیر روش تدریس و پرسش و پاسخ برای کارایی و اثر گذاری بیشتر
ضرورت تغییر روش های آموزشی از فعالیت های معمول به سمت راهکارهای نوین آموزش مستقیم
به جای |
به سمت |
1- شروع درس تنها با ذکر هدفها 2- یادگیری اجباری و بدون آمادگی 3- توضیح صرف مطالب درسی 4- رقابت و فردگرایی 5- اجرای دقیق سر فصل های از پیش تعیین شده 6- اجرای رویکردهای آموزنده و اثبات شده 7- ارائه مطالب توسط استاد 8- نقش کلیدی محتوای درس 9- تاکید بر پذیرش مطلب |
1- طرح سوالات محرک در شروع درس 2- ایجاد انگیزه برای یادگیری 3- ایجاد سوال و ابهام 4- همکاری و یادگیری مشارکتی 5- انعطاف و تنظیم مطالب با توجه به نیاز زیاد یاد گیرنده 6- آزمون و اجرای رویکردهای تازه 7- فعالیت دانش آموز و فراگیر برای یادگیری 8- اهمیت دادن به فرآیند یادگیری 9- تشویق به نقد و بررسی مطالب |
راههای نتیجه گیری مناسب تر در آموزش نوین مستقیم
1- توجه به ابتکار و نو آوری و خلق تازه ها
2- طرح سوالات بحث انگیز و واگرا
3- ایجاد پیچیدگی و ابهام در مسائل برای یادگیری
4- ایجاد روح تحقیق و جستجو
5- اصالت دادن به فرآیند و چگونگی یادگیری
6- توجه به یافته ها و پدیده های جدید علمی
7- توجه به مسائل ،از چشم انداز های متعدد و متفاوت
8- توجه به تجربه های یادگیرنده در مباحث آموزشی
9- استقبال از سوالات فراگیران
10- اصالت دادن به نحوه تفکر و استدلال
11- بهره گیری کامل از بحث و گفتگو
12- روشن کردن ارتباط مسائل آموزشی با مسائل واقعی زندگی
13- بهره گیری از منابع متعدد آموزشی
14- ایجاد روح همیاری به جای رقابت
15- ایجاد رابطه عاطفی با یادگیرنده
منبع :
1- اورلیچ،دونالد.راهبردهای تدریس،ترجمه سیامک رضا مهجور
2- حسینی،افضل السادات.ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن