- در کتاب روان شناسی کدام پدیده مستقیما قابل مشاهده به حساب نیامده است ؟
الف) تکلم ب) هیجان ج) تفکر د) تمسخر
2- کسانی که در حیطه ی ارتباط زیست شناسی با روان شناسی فعالیت می کنند چه نام دارند ؟
الف)روان شناس ب) زیست شناس
ج) بیو لوژیست د) روان شناس فیزیولوزیست
3- در بررسی ...... روابط علت ومعلولی ودر بررسیهای ..... همزمانی پدیده ها مطالعه میگردد.
الف) توصیفی – زمینه یابی
ب) آزمایشی – توصیفی
ج) موردی – همبستگی
د) آزمایشی – همبستگی
4- کدام یک از موارد زیر اهداف روان شناسی علمی نمی باشد ؟
الف) توصیف رفتار و فرایندهای روانی
ب)فراهم نمودن پیش فرضهای اساسی در مورد ماهیت انسان
ج)فراهم نمودن امکان پیش بینی رفتار
د)فراهم نمودن امکان کنترل رفتار
5- اطلاعات لازم برای اثبات علمی بودن یک ادعا عبارتند از :
الف)داده های تجربی –اطلاعات کشف شده
ب)واقعیات اثبات شده – شواهد تایید کننده
ج) اطلاعات روان شناسی –داده های تجربی
د) شواهد تایید کننده – اطلاعات کشف شده
6- ویزگی اصلی مشاهده تجربی کدام است ؟
الف)در دسترس بودن ب)قابل تکرار بودن ج) به دور از قضاوت بودن د) در اختیار حواس قرار گرفتن
7- روان شناسان پدیدار نگر ،تجربه های افراد را از کدام زاویه نگاه می کنند ؟
الف) دیدگاه خود افراد ب)آنچه به صلاح اوست
ج) دید گاه حاکم بر جامعه د) آنچه ازنظر عقلی درست است
8- مناسب ترین روش تحقیق برای سنجش نیاز های بهداشتی یک جامعه کدام است؟
الف) مطالعه موردی ب) زمینه یابی
ج) مشاهده طبیعی د) مطالعه همبستگی
9- در انجام دادن آزمایش ها باید دقت کردتا همه چیز ثابت بماند مگر ...................
الف) گروه آزمایشی ب) گروه کنترل
ج) متغیر مستقل د) متغیر وابسته
10- کاربرداصول روان شناسی در آموزش و پرورش و استفاده از آزمون های هوش و استعداد برای انتخاب کارکنان به ترتیب مربوط به کدام حوزه حرفه ای روان شناسی است؟
الف) بالینی – سازمانی ب) تربیتی - سازمانی
ج) آموزشگاهی – تربیتی د) سازمانی – بالینی
11- روان شناسان رشد به دنبال مطالعه ...................... انسان ها هستند .
الف) تشابهات و تفاوت ها ب) عوامل موثر بر رشد ذهن ج) علل بروز اختلالهای رفتاری د) پیشگیری از بروز اختلالات رفتاری
12- تجسم دریای جیوه و انسان پنج سر به کدام نوع تفکر مربوط می شود ؟
الف) قهرمان سازی ب) فرضیه سازی ج) خیال پردازی د) واقعیت گرایی
13- در مرحله استقلال در برابر شرم وتردید در نظریه اریکسون عامل اجتماعی اصلی کدام است ؟
الف) والدین ب)خانواده ج) معلمان د) همسالان
14- مرحله قراردادی در نظریه استدلال اخلاقی کلبرگ به طور تقریبی با کدام مرحله رشد پیاژه مطابقت دارد ؟
الف)حسی - حرکتی ب) پیش عملیاتی
ج) عملیات عینی د) عملیات صوری
15- بحران روانی – اجتماعی کارایی در برابر احساس حقارت در نظریه اریکسون با کدام مرحله رشد شناختی پیاژه مطابقت دارد ؟
الف) حسی حرکتی ب) پیش عملیاتی
ج)عملیات عینی د)عملیات صوری
16- در دوره نوجوانی امکان پذیرش قضیه ای که با واقعیت مطابقت ندارد نشانه چیست ؟
الف) تفکر فرضیه سازی ب) استدلال قیاسی
ج) استدلال استقرایی د) تفکر در باره خود
17- امتیاز اصلی تفکر در باره خود در دوره نوجوانی کدام است ؟
الف) قهرمان سازی ب) افزایش خود آگاهی
ج) شکست ناپذیری د) جدایی از ملموسات عینی
18- از دید گاه پیازه کدام عبارت صحیح است ؟
الف) کودکان از بزرگسالان کم هوش ترند
ب) کودکان کوچک تر از کودکان بزرگتر کم هوش ترند .
ج) فرایند های تفکر در کو دکان و بزگسالان شبیه هم نیست .
د) کودکان و بزگسالان در میزان هوش بهر تفاوت فابل ملاحظه ای ندارند .
19- از نظر کلبرگ نوجوان زمانی به مرحله فوق قرار دادی می رسد که :
الف) به رشد شناختی نوجوانی دسترسی پیدا کند .
ب) بتواند نظم ومقررات اجتماع را بفهمد .
ج) کارها را بر اساس منفعت اجتماعی انجام دهد .
د) در هر کاری نفع و ضرر خود را در نظر بگیرد .
20- رفتارهای مرحله پیش عملیاتی حول کدام موضوعات سازمان می یابد ؟
الف) کاربرد نمادها و تفکر خود محوری
ب) تمییز دادن خود از اشیا و تفکر خود محوری
ج) کاربرد نمادها و تفکر بر روی عملیات شناختی
د) تمیز دادن خود از اشیا و استدلال اخلاقی بر اساس منفعت اجتماعی
21- کدام جنبه رشد در نوجوانان موجب فهم جدیدی از خود می شود ؟
الف) اخلاقی –روانی ب) شناختی – جسمانی
ج) روانی – اجتماعی د) جسمانی – اخلاقی
22- آزمون بالانس در چه زمینه ای استفاده می شود ؟
الف) رشد حرکتی ب) رشد عاطفی
ج) رشد اجتماعی د) رشد شناختی
23- از دید گاه پیاژه وقتی کودکان کم سن به سوالات پاسخ غلط می دهند می توان گفت :
الف) کم هوش ترند ب) فرایند تفکر متفاوت دارند .
ج) توانایی شناختی کمتری دارند د) قدرت سازگاری کمتری دارند .
24- دورهای که سریع ترین تغییرات رشدی در آن اتفاق می افتد :
الف) دوره نوزادی ب) دوره کودکی اول
ج) دوره کودکی دوم د) دوره نوجوانی
25- دوره انفجاری رشد زبان زبان در کودکان کدام است؟
الف) 18 ماهگی ب) 2 سالگی ج) قبل از دبستان د) دوره دبستان
26- در این دوره فرد شناخت گسترده تری از خود پیدا می کند وبه تواناییها و ناتوانی های خود شناخت پیدا می کند .
الف) نوپایی ب) قبل از دبستان ج) دوره دبستان د) دوره نو جوانی
27- مسائل نگران کننده در دوران نوجوانی به چه عواملی بستگی دارد ؟
الف) تغییرات رشدی ب) درک نادرست تحولات
ج) تشدید امیال جنسی د) تمامی موارد
28- کدام یک از موارد زیر از ویژ گیهای تغییرات رشد نمی باشد ؟
الف) در ابعاد گوناگون اتفاق می افتد ب) دارای الگوی منظم خاصی است
ج) حاصل تجربه و تمرین است د) دارای آثار بلند مدت می باشد
29- رشد شناختی نوجوان را قادر می سازد که به تفکر عینی غلبه یابد و واجد تفکر ......... و استدلال ............. گردد .
الف) تجربی –استقرایی ب) فرضیه سازی - استقرایی ج) تجربی – قیاسی د) فرضیه سازی – قیاسی
30- کدام گروه ها زودتر به بلوغ می رسند ؟
الف) پسران ونوجوانان با روابط خانوادگی گرم و افراد چاق
ب) پسران وافراد لاغر و نوجوانان بااسترس خانوادگی بیشتر
ج) دختران وافراد بلند قد و نوجوانان با روابط خانوادگی گرم
د) دختران و نوجوانان با روابط عاطفی خانوادگی سرد و افراد چاق
وبلاگ تان ملاحظه شد. خسته نباشید. در ضمن لینک آدرس را اصلاح بفرمایید.