کنگاورآناهید- آموزشی فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی

تعلیم وتربیت راهبرد اصلی وزیربنایی کشور- گروه علوم اجتماعی متوسطه کنگاور

کنگاورآناهید- آموزشی فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی

تعلیم وتربیت راهبرد اصلی وزیربنایی کشور- گروه علوم اجتماعی متوسطه کنگاور

چگونه ازنگرانی واسترس امتحان نجات یابیم؟

با شروع فصل امتحان باز هم شاهد سردرد، تهوع، دل درد و... ناشى از استرس فراگیر امتحانى، میان دانش آموزان هستیم. استرسى که هر ساله با شروع خردادماه، حتى جامعه شناسان و کارشناسان مسایل آموزشى و تربیتى را هم به تحلیل ، هشدار و ارایه راهکارها وامى دارد.
در این میان گویا امکان جدید آموزشى از جمله کلاس هاى تقویتى، کتاب هاى کمک آموزشى، معلمین خصوصى و غیره نیز نتوانسته است در کاهش اضطراب دانش آموزان موثر عمل کند. به علاوه همین امکانات تازه هر ساله به افزایش میزان استرس نیز مى انجامد. به نظر شما این مشکل از کجا ناشى مى شود؛ عدم استاندارد بودن سوالات و یا نحوه برگزارى امتحانات؟ نقص در نظام آموزشى، مواد درسى و شیوه تدریس و یا انتظارات بالاى خانواده ها براى تحصیل فرزندان و دستیابى به مدارج بالاى علمى؟ ادامه مطلب ...

واژه نامه سیاسی اجتماعی

الیگارشی:(Oligarchy)

این مفهوم ترکیبی از کلمات لاتین(oligos) به معنای تعداد اندک و(Archos)یا فرمانده است.

در تعریف الیگارشی آمده است:(رژیم حکومتی که به وسیله چند نفر معدود اداره میشودوتمامی قدرت حکومت متمرکز در تعداد قلیلی از افراد می باشد.)

یا الیگارشی وگروه سالاری در زبان یونانی به "حکومت گروه اندک"وفرمانروایی گروهی اندک شمار بردولت بدون نظارت اکثریت.واقلیت حاکم قدرت دولت را در راه سود خود بکار میبرند واکثریت ناراضی را سرکوب میکنند.

ارسطو وافلاطون از نظریه پردازان این مکتب هستند.افلاطون میگویداقتدار برپایه صلاحیتهای مادی شکل میگیرد وعقل که مدار آریستوکراسی است وجاه طلبی که مبنای تیموکراسی استهردو تحت تسلط آزمندی قرار میگیرد واختلاف فقیران وثروتمندان زیاد شده وزمینه شورش وبی ثباتی وجنگ داخلی ایجاد میشود وبا غلبه مخالفان الیگارشی دموکراسی پدید میاید.

ارسطو:

وی معتقد است در الیگارشی جهت گیری توجه به مال وثروت است.پس هر گاه فرمانروایان از برکت ثروت خویش به قدرت رسیده باشند باید حکومت ایشان را الیگارشی نامید.الیگارها عدالت را در برابری وبرابری را در میزان دارایی می سنجند.

اندیشمندان جدید قرن بیستم:

اینان توجه خاص به گرو ه سالاری دارند وبرخی همه حکومتها را ناگزیر گروه سالارانه میدانند ومعتقدند که حکومت را نمی توان به فردی وجمعی تقسیم کردزیرا جمع یا مردم هرگز حکومت نمیکنند وعمل واقعی حکومت همیشه با گروه اندک است ومسئله تنها نوع رابطه این گروه اندکبا جامعه وحدود مسئول بودن آن است .

پی نوشت ها :مکتبهای سیاسی دکتر بهاءالدین پازارگاد-انتشارات اقبال--حقیقت ودموکراسی -نوشته حمید پارسانیا

چرا ترس از کنکور ؟؟؟

همه کسانی که دانش آموز داوطلب شرکت در آزمون سراسری در خانه دارند می دانند یکسال است تمام برنامه های خانواده تحت الشعاع یک کلمه قرار گرفته است: کنکور.
این روزها بسیاری از این داوطلبان روزشماری می کنند تا هر چه زودتر از قرنطینه درآیند و نفسی راحت بشکند. اما عده ای نیز آنچنان درگیر ترس و اضطراب ناشی از کنکور هستند که آرزو می کنند روزهای نهم ، دهم و یازدهم تیرماه هیچوقت از راه نرسند و یا حتی از صفحات تقویم پاک شوند.
از طرف دیگر، کارشناسان ، مربیان و خانواده ها سعی می کنند با آخرین توصیه ها به داوطلبان بقبولانند کنکور آنچنان غول بی شاخ و دمی هم که فکر می کنند نیست.
پس بهتر است ، با توکل و آرامش آن را هم مانند بسیاری از امتحانات دیگر زندگی پشت سر گذارند. شما داوطلب عزیزی که در دوره پیش دانشگاهی به سرد می برده اید و یا در کلاس های مختلف آمادگی برای کنکور شرکت داشته اید، احتمالا می دانید برای شرکت در آزمون به چهار نوع آمادگی نیاز دارید: آمادگی ذهنی یا فکری ، آمادگی روانشناختی و آمادگی معنوی.
منظور از آمادگی ذهنی بعد فنی و محتوایی است.
به این معنی که دانش آموز باید بر گروهی از یافته ها و مطالب مسلط باشد، تا بتواند در آزمون شرکت کند، برای دانش آموزی که مطالعه ای نداشته و آمادگی اطلاعاتی لازم را ندارد، شرکت در آزمون معنی ندارد.

اما شما که تمام یک سال گذشته را به مطالعه دروس پرداخته اید، در این 2یا 3هفته باقیمانده لازم نیست وقت خود را به یادگیری مطالب جدید اختصاص دهید. بلکه بهتر است این روزهای پایانی را صرف مرور مطالب آموخته شده و تکرار دو یا چندباره تست هایی که قبلا روی آنها کار کرده اید کرده و نقاط ضعف خود را در مورد آنها برطرف سازید. رقبای شما الان همین کار را می کنند.
فرصت برای یادگیری مطالب جدید کوتاه است و این کار علاوه بر افزایش اضطراب باعث خواهد شد. مطالب قبلی را نیز نتوانید به درست در ذهن خود طبقه بندی کنید. حال آن که مرور مطالب خوانده شده قبلی اعتماد به نفس شما را نیز افزایش خواهد داد.
دکتر زارع ، کارشناس و مشاور تحصیلی در این زمینه به داوطلبان گروه علوم انسانی توصیه می کند به صورت فشرده و کوتاه مدت مطالبی را که زیر آنها خط کشیده اند دوباره مرور کنند و داوطلبان گروه ریاضی و علوم تجربی نیز روی جزوات و مطالبی که قبلا کار کرده اند وقت بگذارند و راه حل های سریعی را که برای حل مسائل یاد گرفته اند، مرور کنند تا بر اطلاعات قبلی تسلط پیدا کنند.
در کنار شرایط مناسب ذهنی و فکری شما داوطلب عزیز از لحاظ جسمی نیز باید آمادگی لازم را برای شرکت در جلسه داشته باشید.
اگر احیانا مشکل خاصی دارید و دارویی مصرف می کنید که سطح هوشیاری شما را تحت تاثیر قرار می دهد، حتما با پزشک و یا روانپزشک خود در میان بگذارید. توجه داشته باشید بعضی از داروهای ضداضطراب ممکن است توجه و تمرکز شما را در جلسه امتحان پایین بیاورد.
از نظر جسمی حافظه و عملکرد آن در بدن و کلا در سیستم ارگانیک یک داوطلب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجا که عملکرد بهتر حافظه در گرو فعالیت درست و مناسب مغز است و مغز نیر برای فعالیت خود به تغذیه مناسب و اکسیژن کافی نیاز دارد، نوع تغزیه شما رد شب و روز قبل از کنکور و حتی خود روز آزمون بسیار مهم است.
پس در این روزها از مواد پروتئینی و قندی که سریعا جذب خون می شوند بیشتر استفاده کرده و از خوردن موادی که هضم سختی دارند و معده را بیشتر درگیر می کنند و در نتیجه فعالیت مغذه را کاهش می دهند، خودداری نمایید.
برای رساندن اکسیژن کافی به مغز نیز کارشناس استفاده از تکنیک تنفس و آرام سازی را توصیه می کنند. بنابر این اگر در سر جلسه احساس خستگی دارید و مدام خمیازه می کشید بد نیست این تکنیک را امتحان کنید.
ابتدا در مدت 5-4ثانیه از راه بینی نفس بگیرید و آن را به مدت کوتاهی در ریه ها حبس کنید، بعد آرام آرام دی اکسید کربن را از طریق دهان بیرون دهید. این حرکت را سه بار انجام دهید تا اکسیژن کافی وارد خون شود و مغز تحریک شده و فعالیت قبلی خود را ادامه دهد.

تاکتیک هایی برای کاهش اضطراب
نکته مهم دیگر برای شرکت در آزمون برخورداری از آمادگی روانشناختی است. این بخش را می توان در دو بخش نگرش داوطلب نسبت به خود و نگرش او نسبت به امتحان مورد بررسی قرار داد.
نگرش نسبت به خود یعنی این که داوطلب چه تصوری از خودش دارد؛ و چقدر می تواند روی خودش حساب کند. به عبارت دیگر چقدر اعتماد به نفس دارد. اگر داوطلب به کارآیی خود اعتماد نداشته باشد، عملکرد او تا حد زیادی کاهش می یابد.
بارها مشاهده شده که دانش آموز به اندازه کافی مطالعه کرده است ، ولی به دلیل عدم برخورداری از اعتماد به نفس لازم نتوانسته به خوبی از پس سوالات برآید. اگر شما هم با چنین مشکلی دست به گریبانید بهتر است تا دیر نشده روی خود، کار کنید؛ و یا با یک کارشناس تحصیلی یا روانشناس مشاوره کرده و از او کمک بگیرید. دیدگاه دیگر نگرش داوطلب به امتحان است. این که چقدر امتحان را بزرگ و یا وحشتناک می بیند.
آیا این امتحان برای او مثل امتحان های دیگر است یا آزمونی است که می تواند خیلی وحشتناک باشد، و فکر می کند اگر یک سوال را جواب ندهد کل امتحان را خراب کرده است؟
نوع این نگرش نیز می تواند تاثیر زیادی در موفقیت در آزمون داشته باشد. بسیاری از مشکلاتی که برای داوطلبان ایجاد می شود، ریشه در آمادگی روانشناختی آنان دارد؛ و داوطلب به دلیل عدم آمادگی روانشناختی در جلسه امتحان دچار مشکل و اضطراب می شود. نخستین گام در رفع این مشکل تشخیص میزان اضطراب است.
اگر برای اضطراب طیف و دامنه ای بین صفر تا صد در نظر بگیریم ، معمولا اضطراب بین صفر تا بیست مفید است. از این حد هر چه بالاتر رویم می تواند مشکل ساز باشد و در موارد خیلی شدید مشاوره با یک متخصص و حتی استفاده از دارو نیز توصیه می شود.
نکته قابل توجه این است که اضطراب و عملکرد رابطه معکوس دارند؛ به این معنی که هر چه اضطراب افزایش یابد، عملکرد فرد کاهش می یابد. نکته دیگر تفاوت بین عملکرد و یادگیری یک تغییر نسبتا پایدار در رفتار فرد و عملکرد نتیجه این تغییرات و نتیجه یادگیری است.
گاه پیش می آید که دانش آموز درس را به خوبی مطالعه کرده است ، اما در جلسه امتحان قادر به پاسخگویی به سوالات نیست. در حالی که پس از امتحان وقتی سوالات را مرور می کند متوجه می شود که بسیاری از آنها را بلد بوده است. در چنین شرایطی می توان گفت یادگیری صورت گرفته ولی عملکرد آن خوب نبوده است.
آنچه که باعث می شود عملکرد ما علیرغم یادگیری خوب مناسب نباشد، همان اضطراب است. بنابراین، ممکن است درس را خوب بلد باشید ولی عواملی مانند اضطراب، خستگی، دارو و غیره عملکرد شما را کاهش دهد.
در این روزهای باقی مانده تا کنکور سعی کنید این عوامل را تحت اختیار و کنترل خود قرار دهید. مهمترین عامل در جلسه امتحان تمرکز است و متاسفانه مهمترین جایی را که اضطراب مورد حمله قرار می دهد، همان قدرت تمرکز فرد است.
از طرفی ، اضطراب در جلسه امتحان تا حدی طبیعی است و با پاسخ گفتن به چند سوال کاهش پیدا می کند. به طور معمول در آزمون ها سوالاتی با ضریب دشواری پایین ، متوسط و بالا مطرح می شود.
برای یافتن تمرکز بهتر پاسخ به سوالات را از درسی شروع کنید که طبق تجربه و یافته های قبلی خود می دانید بهتر و راحت تر می توانید از پس آنها برآیید. اما دقت کنید که شماره سوال و شماره گزینه انتخابی در پاسخنامه با هم تطابق داشته باشد.
ابتدا به سوالات آسان و متوسط پاسخ دهید. در مورد سوالات سخت نگران نباشید؛ این سوالات برای رقیبان شما نیز سخت است. پس روحیه خود را نبازید و با آرامش کار را دنبال کنید.
اگر پاسخ را نمی دانستید و یا در انتخاب گزینه مناسب تردید داشتید، فورا به سراغ سوال بعدی بروید. شاید ذهن شما در آن موقع آمادگی پرداختن به آن سوال خاص را نداشته باشد؛ و اندکی بعد با عوض شدن موضوع تمرکز بهتری برای پرداختن به آن پیدا خواهید کرد.
می توانید برای خود قراردادی بگذارید. به این ترتیب که در هنگام مرور سوالات در کنار پرسشی که پاسخ آن را اصلا نمی دانید و برای شما آشنا نیست عدد یک و درکنار سوالاتی که فکر می کنید نیاز به فکر کردن بیشتری دارند، عدد 2بگذارید و پس از این که تمام پرسش ها را یک بار مرور کردید و به پرسش های آسان تر پاسخ دادید، ابتدا به سوالات گروه 2و در نهایت اگر وقت اضافی داشتید، به سوالات گروه یک پاسخ دهید.
به گفته دکتر زارع از موارد دیگری که اضطراب را افزایش می دهد، جملات منفی است که گاه در ذهن ما شکل می گیرد.
عباراتی نظیر: نکند من قبول نشوم، یا نکند نتوانم به پرسشها پاسخ دهم. این جملات منفی که به آنها Negative Self Talking یا خودگویی منفی می گوییم راباید با خودگویی مثبت عوض کنید: ان شائالله که جواب می دهم. من تلاش خودم را می کنم. همه بچه هایی که اینجا هستند مثل من اضطراب دارند. من با تلاشی که کرده ام و با توکل به خدا می توانم به سوالات جواب دهم.
اینها خودگویی های مثبتی است که می تواند در کاهش اضطراب مفید باشد. یکی دیگر از تکنیک هایی که برای آرامش بیشتر در جلسه امتحان به داوطلبان توصیه می شود، این است که قبل از روز کنکور خود را در شرایط کنکور قرار دهد.
شما هم لباس بپوشید و درست در ساعت برگزاری آزمون روی صندلی که شبیه صندلی های کنکور است بنشینید و شرایط کنکور را برای خود بازسازی کنید.
فراموش نکنید در روز آزمون اگر شرایط مساعد نیست ، مثلا صندلی شما در آفتاب قرار گرفته و یا سر و صدا زیاد است ، حتما اعتراض کنید. ولی از طرفی هم به دلیل بعضی محدودیت ها باید آمادگی شرایط نامناسب را از قبل برای خود ایجاد کرده باشید.

حرف آخر
زیاد شنیده اید کنکور تنها و آخرین راه نیست. بنابراین مطمئن باشید اگر حتی موفق هم نشدید اتفاق جبران ناپذیری روی نداده است.

غیر از کنکور با کمی تفکر و مشورت و استفاده از راهنمایی های افراد باتجربه و آگاه راههای دیگری را نیز می توانید برای تضمین آینده خود انتخاب کنید. مطمئن باشید اگر بر خدا توکل کنید و پشتکار داشته باشید حتما موفق خواهید شد.

منبع:وبلاگ موفقیت وافراد موفق

از کاه کوه نسازیم

تأکید زیاد بر گرفتار بودن، روشی برای زندگی و تقریباً واکنشی بازتابی است. در حقیقت به نظر می رسد یکی از پاسخ های عادی به «سلام، حالت چطور است؟»، «خیلی گرفتارم» باشد. گویی همه ما به یک اندازه درگیر این گرایش هستیم. ولی با آگاهی از این امر، تأکید کمتری بر پرکاری و مشغله های خود داریم و در نتیجه احساس خیلی بهتری پیدا می کنیم.

به نظر می رسد که ما از ابراز این موضوع به دیگران احساس راحتی می کنیم. دیشب در یک مغازه سبزی فروشی دیدم دو نفر که ظاهراً با هم آشنا بودند به سلام واحوالپرسی مشغول شدند. نفر اول گفت: «سلام، اوضاع چطوره؟» و نفر مقابل آهی کشید و گفت: «سرم خیلی شلوغه. تو چطور؟» نفر اول گفت: «من هم همین طور، سخت درگیر کارم.»

چند لحظه بعد - مثل این که مشتریان مغازه بدانند که من در این مورد مطلب می نویسم! - دو زن دیگر به این جمع اضافه شدند. یکی از خانم ها گفت: «از دیدارت خوشحالم. اوضاع چطوره؟» نفر مقابل شانه هایش را بالا انداخت و گفت: «خیلی خوبم، ولی واقعاً گرفتارم.» و مؤدبانه و صادقانه ادامه داد:« تو چطور؟» و جواب شنید: «مثل همیشه سرم شلوغه.»

انسان وسوسه می شود با بیان این کلمات باب مکالمه را باز کند. حقیقت این است که اکثر ما واقعاً گرفتار هستیم. بسیاری از افراد نیز احساس می کنند که باید مشغول کار باشند وگرنه هیچ ارزشی برای جامعه ندارند. بعضی ها در میزان و مقدار اشتغال خود رقابت دارند. مشکل اینجاست که این روش پاسخگویی و تأکید مضاعف بر میزان اشتغالات، بقیه مسیر مکالمه را معین می نماید و این تأکید، استرس و پیچیدگی زندگی را به طرفین، خاطر نشان می کند.

بنابراین علیرغم این واقعیت که با گپ زدن با دوست و آشنا فرصتی برای نجات از زندگی پراسترس پیدا می کنید، خودتان انتخاب می کنید که وقت آزاد خود را نیز با تأکید و یادآوری میزان گرفتاری خویش بگذرانید.

با وجودی که این پاسخ احتمالاً جنبه هایی صادقانه نیز دارد، ولی تقویت احساس مشغولیت، بر ضد شما و دوست شما عمل می نماید. درست است، سر شما خیلی شلوغ است، اما این امر تمام آن چیزی نیست که شما هستید! شما علاوه بر اشتغالات فراوان، فردی جالب توجه با بسیاری صفات دیگر هستید. تأکید ما بر میزان گرفتاری هایمان، الزامی نیست؛ بلکه عادتی است که بسیاری از ما دچار آن هستیم. ما می توانیم این عادت را با درک وجود آن تغییر دهیم و در جستجوی گزینه های دیگر برآییم.

چنانچه مسیر مکالمه را با افرادی که ملاقات کرده اید یا با آنها تماس تلفنی دارید تغییر دهید، احساس آرامشی خواهید کرد که شما را متعجب می سازد. محض امتحان، همه صحبت هایی که راجع به گرفتاری هایتان می کنید را برای یک هفته حذف نمایید. شاید کار سختی باشد اما ارزشش را دارد. در ضمن این آزمایش با وجود آنکه میزان گرفتاری ها و مشغله شما تغییری نکرده است اما احساس خواهید کرد مشغله کمتری داشته اید و متوجه می شوید، وقتی خود شما بر گرفتاری خود تأکید نمی کنید، طرف های مقابل شما در صحبت نیز از سوی شما کمتر اجازه تأکید بر اشتغالات خود را خواهند داشت. بدین ترتیب آنها را یاری می دهید که قدری کمتر استرس داشته باشند. احتمالاً کل مسیر مکالمه شما پرورشی و آرام بخش خواهد شد.

پس دفعه بعد که کسی حال شما را پرسید، حرفی بغیر از «واقعاً سرم شلوغه» مطرح کنید. نتیجه خوشحال کننده ای عاید شما خواهد شد.

از کاه کوه نسازید

مترجم: سهیلا موسوی رضوی

عوامل 17گانه برای مبدل شدن به فردی بالغ وکامل

شما از

نظر ظاهری به عنوان یک فرد بالغ شناخته می شوید، اما تا زمانی که از نظر عاطفی و ذهنی به بلوغ نرسید، نمی توانید نام یک شخص کامل را بر روی خود بگذارید. مگر اینکه بخواهید با یک کودک


ازدواج کنید (که در این حالت ''کمال'' بالاجبار به شما تزریق می شود) در این حالت وقت کافی دارید که در حین رابطه رشد کرده و بزرگ شوید.

روش های زیر به شما کمک می کند که راه رسیدن به کمال را آسانتر طی کنید.

فاکتورهای اجتماعی

1- مسئولیت پذیری
اساس شخصیت و درستی، مسئولیت پذیری می باشد. بدون هیچ عذر و بهانه ای یاد بگیرید که مسئولیت کارهایی را که انجام می دهید به عهده بگیرید. همانطور که تحسین و تمجید را قبول می کنید باید

گله و شکایت را نیز بپذیرید. برای پی آمد تصمیم های خود آماده باشید و سعی کنید تصمیمات درستی اتخاذ کنید، چرا که قبول مسئولیت کار دشواری است. به عنوان مثال می توانید کارهایی را که به طور

بالقوه خطرناک هستند، مثل: رانندگی بیشتر از سرعت مجاز و یا رانندگی بعد از مصرف الکل را انجام ندهید.

2- احساسات خود را کنترل کنید
عدم توانایی در کنترل احساس می تواند هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی لطمات جبران ناپذیری را به شما وارد آورد. نباید به طور کلی احساستان را بکشید بلکه باید آنها را از طریق یکسری

رفتار و گفتار موجه بروز دهید. به عنوان نمونه اگر کسی از زور عصبانیت دست خود را بر روی شما بلند کند، نباید سریعا عکس العمل مشابهی انجام دهید. اگر بتوانید همچنان خونسردی خود را حفظ کنید

همه شما را به عنوان ''آدم خوبه'' داستان می شناسند.

3- بخشنده باشید
موفقیت شما به کمک هایی بستگی دارد که در میان راه از دیگران دریافت می کنید. بدون هیچ چشم داشتی به دیگران کمک کنید. اگر توان مالی شما اجازه می دهد میتوانید هزینه ای را نیز به خیریه ها و

سایر موسسات این چنینی اختصاص دهید. اگر دست شما از نظر مالی باز نیست می توانید از وقت خود استفاده کرده و به آموزش بچه های بی سرپرست بپردازید.

4- وقت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید
صله رحم را از یاد نبرید. اگر نمی توانید همیشه به دیدنشان بروید، حداقل ارتباط تلفنی را قطع نکنید. این امر برای دوستانتان نیز صدق می کند. اگر سرتان خیلی شلوغ است، سعی کنید حداقل آخر هفته را

با آنها بگذرانید. می توانید یک نوشیدنی با هم میل کنید و یا یک دست بیلیارد بازی کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که شما قبل از اینکه با خانمتان آشنا بشوید، دوستان و خانواده در زندگی شما وجود

داشتند.

خود را بشناسید

5- ضعف های شخصیتی خود را از بین ببرید
هر کدام از ما عیب و ایراداتی در شخصیت خود دارد. در شناخت عادات، ویژگی های اخلاقی و به طور کلی شخصیتتان تلاش کنید. به نظرات دوستان و اقوام در مورد صفات اخلاقی خودتان گوش کنید. ضعف

های خود را به تدریج از بین ببرید و نقاط قوت خود را تقویت کنید. به عنوان مثال اگر در زمینه کاری با مشکل مواجه هستید سعی کنید هر روز بیش از روز قبل بر روی مسائل کاری تمرکز کنید.

6- متوجه رفتار خود باشید
رفتار و گفتار شما در قبال دیگران تعیین کننده برخورد آنها درقبال شما می باشد. شما یک تابلوی تبلیغاتی متحرک هستید که توجه همه را به خود جلب می کنید، پس بهتر است اخلاق خوب خود را به

نمایش بگذارید. اگر این کار را نکنید مردم از شما خوششان نمی آید، شما را استخدام نمی کنند و با شما قرار ملاقات نمی گذارند. کارهای خوبی را که از والدین خود در کودکی اموخته اید در زندگی نیز به

اجرا در آورید.

7- کار خودتان را انجام دهید
کاری که تصور می کنید برایتان مناسب است انجام دهید نه کاری که دیگران فکر میکنند انجام آن برایتان لازم است. به عبارت دیگر در پی رسیدن به خوشی و سعادت باشید. هیچ گاه خودتان را با کسی

مقایسه نکنید، به ویژه در مورد مسائل مالی برای اینکه ممکن است احساس نارضایتی کنید. کارهایی که همیشه آرزوی انجام دادن آنها را داشته اید اما هیچ وقت انجام نداده اید را شروع کنید.

8- درستکار باشید
یک فرد درستکار همیشه برای اصول اخلاقی ارزش بیشتری نسبت به لذات و سودهای شخصی قائل است. کارمندان، همکاران، و خانم ها برای افراد درستکار ارزش بسیار زیادی قائل هستند. روی حرف

خود بایستید و کاری را که فکر می کنید درست است، انجام دهید.

دیدگاه خود را مشخص کنید

9- با اهدافتان روبرو شوید
افراد موفق از روسای شرکتها گرفته تا ورزشکاران همه و همه دارای یک عادت ویژه هستند: هدفمندی و تلاش برای رسیدن به مقصود. بدون داشتن هدف و نقشه مناسب برای رسیدن به آن زندگی شما

عادی شده و شادی و موفقیت ناچیزی را میتوانید به دست آورید. برای خود اهداف روزانه، هفتگی، و ماهیانه تعیین کنید، سپس راه مناسب برای هر یک را طرح ریزی کنید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به

آن به کار بندید و از آن به عنوان راهی برای رسیدن به آرزوهای نهایی خود بهره بگیرید.

10- عادات بد خود را ترک کنید
هر یک از ما به طور متفاوت دارای عادات بدی هستیم. دیر یا زود پی آمدهای منفی آن متوجه ما خواهند شد. با خودتان عهد ببندید که رفتار بد خود را کاهش داده و یا به طور کلی از میان می برید. به عنوان

نمونه یکی از عادات بد خود مثل قسم دروغ خوردن و یا تاخیر داشتن را انتخاب کنید و بعد به دوستان و خانواده خود بگویید که می خواهید چنین عادتی را برای همیشه از زندگی خود بیرون کنید. اگر آنها به

عنوان یک مراقب در کنار شما باشند تمایل شما نسبت به انجام این کار افزایش پیدا خواهد کرد.

11- روحیه جوان و شاداب داشته باشید
به خاطر داشته باشید که سن شما به آن اندازه ای است که خودتان می خواهید. یک شیوه شاداب و جوان پسند را در زندگی پیش بگیرید تا بدن و ذهن شما همواره به تحرک واداشته شوند. در حالی که

خودتان احساس جوانی می کنید پس چه اشکالی وجود دارد که با یک خانم یا آقای جوان هم نامزد کنید؟

12- از موقعیت های خود استفاده کنید
فرصت های بیشماری در زندگی هر فردی وجود دارد، اما سود بردن از آنها کار ساده ای نبوده و دارای ریسک بالایی می باشد. اما باید توجه داشته باشید که هیچ کار بزرگی بی خطر نمی باشد. چه این

موقعیت را داشته باشید که برای خودتان شغلی راه بیندازید، چه با دختر خانمی یا آقا پسری که به هیچ وجه در سطح شما نیست، قرار ملاقات بگذارید، به خودتان مطمئن باشید و تا تنور داغ است نان را

بچسبانید. کاری نکنید که بعدا موجبات پشیمانی شما را فراهم آورد.

13- تمرین بردباری
صبر و پافشاری شما را به سمت کامیابی و موفقیت رهنمون می سازند. بیشتر انسان های بزرگ بیشتر از اینکه موفق شده باشند در زندگی خود با شکست مواجه میشدند. زمانی که بی حوصله می

شوید باید یاد بگیرید که خونسری خود را حفظ کرده و آرام باشید. برای اینکه قدری شکیبایی خود را تقویت کنید می توانید پرستاری کودک یکی از دوستان و یا آشنایان خود را برای مدت زمان کوتاهی به

عهده بگیرید.

یک مرد همه جانبه

14- علایق خود را متنوع سازید
یک سرگرمی جدید برای خودتان پیدا کنید تا افق های جدید را بر روی خود باز کنید. با یاد گیری ورزش ها و مهارت های جدید خود را به چالش وادار کنید. یکی از کارهایی که می توانید در این خصوص انجام

دهید، یادگیری یک زبان جدید می باشد. زمانی این کار با موفقیت انجام شد؛ به عنوان پاداش، سفر تفریحی به کشوری که زبان آنرا یاد گرفته اید را به خودتان هدیه دهید تا پیشرفت خود را محک بزنید.

15- ساعات مطالعه خود را بیشتر کنید
مطالعه یکی از راه های مناسب برای افزایش اطلاعات و دایره لغات شما می باشد. روزی یک ساعت هم که شده تلویزیون را خاموش کرده و در عوض شروع به خواند یک کتاب کنید. بیشتر سعی کنید کتاب

های الهامی در مورد ارتقای شخصیتی و یا زمینه شغلی دلخواهتان را مطالعه کنید. حتی می توانید کتاب های سرگرم کننده را به صورت تفریحی مطالعه کنید.

16- ورزش کنید
ورزش یکی از راههایی است که از شما فرد سالم تر و جوان تری می سازد. آنقدر که کار شما ارزش دارد مدت زمانی که مشغول به انجام آن هستید مهم نیست. با خودتان تعهد کنید که در برنامه روزانه

خود مقداری فعالیت فیزیکی بگنجانید.

17- یک حیوان خانگی بگیرید
داشتن حیوان خانگی تا حد زیادی استرس و فشار را کاهش داده و درصد خوشحالی را نیز افزایش می دهد. این کار شما را برای ازدواج و بچه دار شدن آماده می سازد.

عاقل باش جوان!

همچنان که به مسیر خود در راه رسیدن به یک فرد کامل ادامه می دهید، به خاطر داشته باشید که طرز تفکر مثبت همیشه به عنوان اساسی ترین فاکتور شناخته میشود. دید مثبت ذهنی نسبت به هر

چیز در زندگی به شما اجازه می دهد در جایی که دیگران شکست خوردند، به پیروزی دست پیدا کنید.

بدون توجه به اینکه شرایط تا چه حد دشوار است اگر نقطه نظر مثبتی داشته باشید و این کار را ادامه دهید، همیشه راهی برای پیروزی در مقابلتان باز خواهد شد.