کنگاورآناهید- آموزشی فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی

تعلیم وتربیت راهبرد اصلی وزیربنایی کشور- گروه علوم اجتماعی متوسطه کنگاور

کنگاورآناهید- آموزشی فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی

تعلیم وتربیت راهبرد اصلی وزیربنایی کشور- گروه علوم اجتماعی متوسطه کنگاور

نمونه سوالات تستی جامعه شناسی2 فصل دوم

- توزیع  مزایا در طول طیفی بر مبنای ویژگی های .....................تا..............................طبقه بندی می شود. 5/.

2- اگر ملاک اشغال بعضی از نقش های دارای مزایا ی زیاد، توانایی جسمی یا مرد بودن باشد،این به معنای.......................... افراد با توانایی جسمی کم یا زنان است. 25/.

3-  مبنای برخورداری بیشتر یا کمتر از مزایا در یک جامعه یا گروه ،..........................آن گروه درباره ی ارزشمندی بعضی ویژگی ها وکم ارزش بودن بعضی دیگر از ویژگی ها است. 25/.

4- برخورداری بیشتر زیبا رویان از مزایا ، به علت........................ در جامعه است. 25/.

5- امکان تراکم ثروت را ............................... فراهم می کند. 25/.

6- تراکم ثروت، صرف نظر از این که نزد دولت یا افراد وخانواده ها باشد، در چند قرن اخیر ، یکی از عوامل...................بوده است. 25/.

7- در جوامع  لیبرال ،سهم جامعه یا دولت از ثروت تولید شده ،.................. است . 25/.

8- اخذ مالیات به صورت تصاعدی سیاستی است که در جوامع لیبرال با هدف........................پیگیری میشود.25/.

9- فردی.....................دارد که بتواند دیگران را به انجام کار مورد نظر خود وادارسازد . 25/.

10- افراد را برمبنای............................... آن ها در جامعه قشر بندی می کنند. 25/.

11-  تراکم قدرت ، پیامدهای مثبت اما مقطعی برای ..............................دارد؟ 25/.

12- قدرت نتیجه ی  برقراری ................. بین افراد است . 25/.

 13-در سلسه مراتب قشربندی اجتماعی ایران قبل از اصلاحات ارضی...................... پایین ترین طبقه اند.25/.

14- راه هایی بنویسید که امکان تحرک صعودی اقشار کم درآمد در زمینه ی آموزش را فراهم میکند؟

15-شیوه ی عمل تشکل های سیاسی چگونه است؟

16- الف)دو نوع اقدام برای باز کردن راه تحرک اجتماعی:

       ب ) روش های رفع محدودیت تحرک اجتماعی در جوامع مردم سالار:

17- الف) الگوهای قشربندی پایدار در دوره های زمانی مشخص نتیجه چیست؟

       ب)لوتر کینگ با تاکید بر چه ارزش هایی به دفاع از حقوق سیاهان پرداخت؟

18- هدف اصلی احزاب، تشکل های سیاسی چیست؟

19- شیوه ی عمل تشکل های  سیاسی با شیوه عمل تشکل های مدنی چه تفاوتیهایی دارد؟

20- یکی از عواملی که آموزش را برای افراد با استعداد یکسان در جوامع پیشرفته از بین می برد را با ذکر مثال توضیح دهید .

21- الف) در جوامع پیشرفته مقدمه ی دستیابی به مزایا است؟

      ب ) منزلت شغلی را تعریف کنید :

22- نقش دانش در کسب مزایا در جوامع وادوار مختلف را توضیح دهید .

23- الف) وجود نظام قشر بندی پیازی در برخورداری از مزایا نشانه ی چیست؟

       ب )  چرا در گذشته افراد کمی از مزایای ناشی از دانش برخوردار بودند؟

24- نقش های شاه ورییس جمهور را در ایران مقایسه کنید، کدام نقش از قدرت بیشتری برخوردار بوده و هست؟

25- الف) مردم سالاری به چه عقایدی اشاره دارد؟

       ب ) احساس بی قدرتی را توضیح دهید .

26- خصوصی سازی در چه جوامعی وبرای حل چه مشکلی دنبال می شود؟

27- مفاهیم قشر وقشر بندی را تعریف کنید .

28- الف) مفهوم جدایی گزینی مکانی را توضیح دهید .

       ب ) بالاترین مرتبه وپست ترین مرتبه قشربندی در نظام کاستی  کدامند؟

29- نقش تراکم ثروت را در توسعه یا عقب ماندگی جوامع لیبرال وکمونیست بنویسید .

30- چه عاملی موجب تغییر قشربندی جامعه از هرمی به پیازی می گردد ؟

31- در کدامیک از موارد زیر توزیع مزایا عادلانه ویا ناعادلانه می باشد؟ چرا؟

الف ) امتیاز دادن به فرزندان اساتید دانشگاه( در تعیین محل تحصیل )

ب ) تاکید بر سابقه ی شغلی ومهارت در استخدام

32- نهادی شدن مردم سالاری را توضیح دهید .

33- پیامدهای منفی تراکم ثروت را در جوامع سوسیالیستی بنویسید .

34-  منظور از حالت انسداد ومحرومیت چیست ؟ مثال بزنید .

35-  رابطه احساس بی قدرتی سیاسی با بیگانگی سیاسی را توضیح دهید .

36- نقش دانش را در تغییر شکل قشر بندی جوامع صنعتی توضیح دهید .

37-کدامیک از موارد زیر موجب افزایش یا کاهش تحرک اجتماعی در جامعه می گردد؟ توضیح دهید ؟

   الف) آموزش وپرورش رایگان                                 ب ) آموزشگاه های آزاد

38-ویژگی های نظام مردم سالاری چیست ؟

39- نقش تشکل های مدنی را تعدیل مزایای اجتماعی وکاهش محرومیت توضیح دهید .

نمونه سوالات تستی جامعه شناسی2 فصل اول

- کدام موقعیت ها برای همه افراد پیش می آیند ؟

1) کودکی ، جوانی ، میا نسالی و پیری                    2) اشتغال ، جوانی ، ازدواج

3) ازدواج ، اشتغال ، مالک شدن                          4) ازدواج ، تحصیلات عالی ، مالک شدن

2- در هر موقعیت برای تعریف خود از چه چیزی می توان استفاده کرد ؟

1) تأکید و تثبیت دیگران  2) وجوه تمایز بخش  3) ارزش ها و باورهای مشترک  4) قدرت و زور

3- ما در هر موقعیتی برای اینکه خودمان را بشناسیم و بشناسانیم چه می کنیم ؟

1) از تجارب دیگران استفاده می کنیم .                2) خود را با دیگران مقایسه می کنیم .

3) به ارزیابی دیگران می پردازیم .                      4) برخورداری از استقلال و فردیت بیشتر

4- کدام مورد از امور متمایز کننده ی هویت های جمعی ( ملی ) از یکدیگر نمی باشد ؟

1) باورها و ارزش ها             2) ادبیات و تاریخ              3) گویش و لهجه              4) هنجارهای مشترک

5- کدام مورد روایت محسوب نمی شود ؟

1) رمان یک داستان نویس     2) تصورات ذهنی یک فرد    3) گزارش یک گزارشگر     4) اسطوره های اقوام مختلف

6- پذیرش اسلام از سوی ایرانیان چه تأثیری در شکل گیزی تمدن اسلامی داشت ؟

1) تقابل تمدن اسلامی با تمدن یونانی                2) بسط و گسترش تمدن اسلامی

3) جهانی شدن تمدن اسلامی                          4) ایجاد امپراطوری های بزرگ اسلامی

7- کدام روایت بیش از روایت های دیگر به واقعیت رخ داده نزدیک است ؟

1) افسانه               2) تاریخ                3) رمان               4) فیلم

8- پی بردن به تفاوت نتیجه ی ....................... است .

1) گفتگو               2) مقایسه                3) استدلال                4) قدرت

9- گفتگویی منجر به اقناع می شود که بر..................تأکید کند.

1)  استدلال                    2) بر وجود اختلاف        3) بر مبانی           4) قدرت

10- در جریان گفت و گو چه عواملی واسطه ی معرفی ما به دیگران اند ؟

1) روایت و هویت          2) کلمات و ژست ها          3) هویت و موقعیت          4) کلمات و روایت

11- روایت ها از جهت صوری و با توجه نوع نمادها و نشانه ها به روایت های :

1) نوشتاری و گفتاری تقسیم می شود .               2) به روایت های بصری از جمله نقاشی و عکاسی تقسیم می شود .

3) گفتاری ، نوشتاری ، بصری تقسیم می شود .     4) گفتاری و بصری تقسیم می شود .

12- توانایی بدنی جزء کدام دسته از ویژگی ها می باشد ؟

1) انتسابی               2) اکتسابی                3) ویژگی های مردان                4) ویژگی های جسمی زنان

13- یکی از عوامل مهم پیشرفت و توسعه جوامع چیست ؟

1) تأکید بر مصرف       2) تأکید بر فردیت        3) تأکید بر خلاقیت و نوآوری       4) تأکید بر ویژگی های انتسابی

14- یکی از عوامل متمایز کننده گروه و اعضای آن ................ و ............... و هنجارهای مشترک است .

1) الگوهای عمل و ارزش ها        2) الگوهای عمل و باورها        3) باورها و ارزش ها        4) هنجارها و ارزش ها

15- خاطره مشترک یک گروه

1) تاریخ نام دارد .       2) میراث فرهنگی نام دارد .       3) مفاخر و قهرمانان می باشند .        4) ادبیات نام دارد

16- واکنش ایرانیان در مقابل غرب:

1) دیدی سراسر منفی نسبت به دیگری داشت .                          2) نگاهی بدبینانه به ایرانی داشتند .

3) دیدی انتقادی بر وجوه مثبت ایرانی و دیگرانی داشتند .              4) همه موارد

17- شرایط و محیطی که فرد خود را با آن می شناسد چه نامیده می شود ؟

1) نقش                2) هویت                 3) موقعیت                 4) روایت

18- روایت در چه قالب هایی بر ما عرضه می شود ؟

1) گفتار               2) نوشتار                  3) گزارش تلویزیونی                  4) همه موارد

19- زمانی که فرد خود را قوی یابد منظر می شناسد خود را با کدام ویژگی ها تعریف کرده است ؟

1) جسمانی             2) روانی              3) اخلاقی                4) ذهنی

20- زمانی که فرد را افسرده‘ دارای استعداد خارق العاده ، منطقی یا احساساتی می شناسد چگونه خود را تعریف می کند ؟

1) روانی               2) اخلاقی               3) ذهنی                 4) 1 و 3

21- زمانی که فرد خود را راستگو ، با ایمان می شناسد چگونه خود را تعریف می کند ؟

1) اخلاقی             2) روانی               3) ذهنی               4) جسمانی

22- زمانی که فرد خود را به عنوان مالک مزرعه ، سرمایه دار و صاحب مغازه می شناسد چگونه خود را تعریف می کند ؟

1) مالک               2) جسمانی               3) اخلاقی                4) روانی

23- در نظام آموزشی کدام جوامع بر خلاقیت تأکید می کند ؟

1) جهان سوم              2) قدرتمند               3) آفریقایی              4) 1 و 2

24- در کدام دوره ایران خود را با تشکیل امپراطوری های متعدد ، به دیگران معرفی می کند ؟

1) باستانی               2) اسلامی                3) جدید                4) 1 و 3

25- انقلاب اسلامی در ایران ، بر اساس کدام جریان تفکر در دوره جدید شکل گرفته است .

1) خود باختگی              2) احیاگری               3) بازگشت به خویشتن               4) 1 و 2

26- به احساس مثبت نسبت به ویژگی هایی که فرد خود را با آن ها می شناسد یا دیگران او را به آنها می شناسد چه می گویند ؟

1) تعلق               2) تعهد                 3) موقعیت                  4) نقش

27- در کدام یک از جوامع مزایا بر مبنای ویژگی های انتسابی توزیع می شود .

1) بردگی و کاستی             2) صنعتی               3) جدید               4) اروپایی

28- به حالتی که ثروت نزد بخشی از جمعیت جمع می شود چه می گویند ؟

1) تراکم قدرت              2) تراکم ثروت              3) تراکم احترام                4) هیچکدام            

29- به جامعه ای که اصل مالکیت عمومی را به طور وسیع و در همه زمینه ها پذیرفته باشد . چه می گوید ؟

1) کمونیست               2) سوسیالیست                3) لیبرال               4) 1 و 2

30- به جامعه ای که اصل مالکیت خصوصی را به طور وسیع پذیرفته باشد چه می گویند ؟

1) سوسیالیست                2) کمونیست                  3) لیبرال                4) فاشیست

31- در کدام جوامع افراد با انگیزه کسب سود برای تولید بیشتر تلاش می کنند ؟

1) کمونیست                 2) بردگی                3) لیبرال                  4) فاشیست

32- کدام یک از موارد از پیامد های مثبت تراکم قدرت است ؟

1) برنامه ریزی متمرکز            2) کاهش کارایی             3) کاهش خلاقیت             4) اضطراب

33- درکدام جوامع سهم جامعه یا دولت از ثروت تولید شده اندک است ؟

1) سوسیالیست               2)  کمونیست               3) لیبرال            4) فاشیست

34- در چه شرایطی تراکم قدرت در نظام اجتماعی کاهش می یابد ؟

1) مردم سالاری             2) تفکیک قوا             3) محدود بودن دوره تصدی            4) همه موارد

35- وقتی نقش ها را بر حسب بر خورداری آن ها از مزایا رتبه بندی می کنیم جایی که در این رتبه بندی پیدا می کنند چه می نامند ؟

1) پایگاه             2) موقعیت              3) هویت  

36- کدام مورد از ویژگی های با دوام و اصلی هویت محسوب می شود ؟

1) اعتقادات شخصی             2) ویژگی های یکسان             3) موقعیت ها             4) ارزش های مشترک

37- کدام افراد سهم بیشتری از دیگران در تغییر زندگی اجتماعی دارند ؟

1) سرمایه داران                                                         2) افراد مصرف گرا   

 3) افرادی که سهم خلاق خود در آنها بالاست .                   4) افراد نیرومند « قوی »

38- نقش زبان در تداوم گروه سرزمینی چیست ؟

1) تداوم تعامل اعضا           2) درک مشابهت ها           3) شناخت هویت           4) همه موارد

39- تولید یک قطعه موسیقی هنرمند کدام و ویژگی هویتی محسوب می شود ؟

1) خلاقیت              2) جسمی              3) ذهنی و روانی               4) اخلاقی

40- ........................ قالبی است که نسل های مختلف در آن قرار می گیرند و احساس ایرانی بودن می کنند .

1) تاریخ               2) هویت فردی                3) ما                 4) روایت

41- شرایط و محیطی که خود را در آن می شناسیم ......................... ما محسوب می شویم .

1) هویت               2) قدرت                3) فرهنگ                4) موقعیت

42- در جمله « ابن سینا طبیب و دانشمند بزرگی بود » برای معرفی ابن سینا از چه ویژگی هایی استفاده کرده ایم ؟

1) ویژگی های اختصاصی      2) ویژگی های انتسابی        3) ویژگی های انفرادی        4) ویژگی های اکتسابی

43- مروزه در محیط های عمومی ساده ترین راهی که افراد از طریق آن خود را به دیگران می شناسانند چیست ؟

1) مالک بودن            2) مصرف            3) خلاقیت             4) عضویت در گروه

44- واکنش مسلمانان جهان نسبت به وضعیت فلسطین ناشی از چه امری است ؟

1) مفاخر و قهرمانان دینی          2) تاریخ اسلام            3) باورهای مشترک مسلمانان            4) توصیه

45- مهمترین علت تشکیل سازمان هایی مانند میراث فرهنگی و جهان گردی برای حفظ و مرمت آثار باستانی چیست ؟

1) جذب توریست های خارجی                     2) بزرگداشت سازندگان آنها        

3) حفظ و تداوم هویت ملی                         4) افزایش میزان تعلق ما به ایران

46- رفتار ورزشکاری که با پرچم کشورش دور زمین ورزش می دود نشانگر چیست ؟

1) خرسندی وی از پیروزی       2) تعلق او به ایرانی بودن        3) تعهد        4) رضایت خاطر او از ایران

47- چه ارتباطی بین تعلق و تعهد وجود دارد ؟

1) تعهد پیش نیاز تعلق است .                    2) تعلق مقدم برتعهد است  .

3) بین این دو ارتبا طی وجود ندارد .             4) بین تعلق وتعهد ارتباط متقابل وجود دارد .48- در دوره جدید عده ای عقیده دارند برای بدست آوردن جایگاهی در جهان باید گذشته خود را بشناسیم و در همان حال ضعفهایمان را جبران کنیم ، این جریان با چه عنوان شناخته می شود ؟

1) غرب زدگی          2) خود شیفتگی            3) بازگشت به خویش           4) تشبه

49- در کدام یک از موقعیت های زیر فرد در آن خود را به عنوان شخص ماهر و مدیر دیگران می شناسد ؟

1) ازدواج             2) جوانی            3) دانشگاهی            4) اشتغال

50-  کدام یک از ویژگی های زیر جزء ویژگی های با دوام هویت نمی با شد ؟

1) ویژگی های نژاد        2) ویژگی های مرد و زن بودن        3) ویژگی های شغلی       4) ویژگی های اخلاقی

51- پی بردن به تفاوت نتیجه چیست ؟

1) مقایسه             2) تأیید دیگران             3) قدرت              4) گفتگو

52- تأکید بر تفاوت و تمایز به خودی خود به هویت یابی منجر نمی شود بلکه باید این تفاوت ................... قرار گیرد .

1) با گفتگو با دیگران مورد تءیید                          2) مورد تأیید دیگران  

3) همراه با قدرت مورد تأیید                                 4) توسط فرهنگ مورد تأیید

53- کدام یک از موارد زیر جزء روایت های گفتاری و نوشتاری نیست ؟

1) مجسمه                2) رمان              3) شعر               4) داستان

54- در طبقه بندی روایت ها بر مبنای میزان ساختگی یا واقعی بودن کدام گزینه نادرست است ؟

1)تاریخ در برابر رمان                                  2) گفتار در برابر نوشتار

3) گزارش علمی در برابر افسانه                  4) گزارش علمی در برابر اسطوره

55- آنچه در بیان معمول به عنوان چشم و هم چشمی از آن یاد می شود از جلوه های تمایز یابی و هویت یابی کدام یک از موارد زیر است ؟

1) مالکیت             2) مصرف            3) ویژگی های اخلاقی             4) ویژگی های روانی و ذهنی

56- یک فرد آلمانی با کدامیک از آثار زیر از سایر کشورها باز شناخته می شود ؟

1) آثار هوگو               2) آثار مولیر               3) گوته              4) آنتوان چخوف

57- دانشمندی که علت یک بیماری فراگیر را کشف کرده است و جان هزار نفر را نجات داده است در کدام یک از عناوین زیر جای می گیرد .

1) اسطوره              2) مفاخر و قهرمانان               3) فرهنگ ساز                4) حادثه ساز

58- کلی ترین تقسیم بندی تاریخ ایران کدام یک از گزینه های زیر را در بر می گیرد ؟

1) قبل از اسلام ـ بعد از اسلام ـ معاصر                  2) باستان ـ اسلامی ـ جدید

3) باستان ـ قبل از اسلام ـ بعد از اسلام                  4) باستان ـ قبل از اسلام ـ معاصر

59- در دوره باستان ایرانی بودن در مقابل کدام یک از موارد زیر تعریف می شود .

1) در مقابل رم و یونان       2) در مقابل یونان و اسپانیا         3) در مقابل عثمانی       4) در مقابل ایرانیان

60- اگر فرد در موقعیت هایی قرار بگیرد که بتواند بر آن موقعیت اثر بگذارد خود را .................... خواهد شناخت .

1) منفعل               2) فعال                3) بزرگسال                4) با هویت

61- دختر یا پسر بودن یکی از ویژگی های ............................. فرد است .

1) اصل هویت                2) با دوام تر هویت                  3) اکتسابی                 4) 1 و 2

62- در هر موقعیت برای تعریف خود می توان از ............................  استفاده کرد .

1) هویت           2) وجوه تمایز بخش            3) روایت             4) ویژگی های با دوام تر هویت

63- در شناخت ما از دیگران ( گذشتگان ـ معاصران ـ آیندگان ) ............................... نقش محوری دارد .

1) گفتگو و استدلال              2) روایت              3) کلمات و ژست ها                 4) تاریخ

64- یکی از عوامل مهم پیشرفت و توسعه جوامع تأکید بر ............................... است .

1) گفتگو و استدلال              2) روایت              3) کلمات و ژست ها                 4) تاریخ

65- تعامل پایدار بین اعضای گروه مستلزم ......................... است .

1) ادبیات                2) مکان                3) زبان                  4) ارزش ها و باورها

66- تلاشی که برای حفظ و نگهداری میراث فرهنگی صورت می گیرد تلاش برای ............................. است .

1) حفظ و تداوم هویت جمعی                            2) حفظ آثار هنری 

3) نگهداری بناهای تاریخی                              4) حفظ آثار به جا مانده از فعالیت های گروه          

67- در دوره .................... ایرانی باید خود را به عنوان ملتی در مقابل سایر ملت ها تعریف کند .

1) باستان             2) اسلامی                3) جدید                4) احیاگری

68- کسی که علاقه زیادی به خود دارد و بدی های خویش را نمی بیند دچار .......................... شده است .

1) خود باختگی                  2) خود شیفتگی                     3) تعلق                  4) تعهد

69- احساس مثبت نسبت به ویژگی هایی که فرد خود را با آن می شناسد و می شناساند ................... گفته می شود .

1) تعلق                2) هویت                  3) خود باختگی                4) خود شیفتگی

70- مدیر کارخانه ای که شیوه ی جدید از تقسیم و سازماندهی کار ارائه می دهد خود را با چه هویتی به دیگران معرفی    می کند ؟

1) روانی و ذهنی            2) مالکیت               3) ثروتمند                4) تولیدگری

71- چه چیزی موجب تفاوت یک آمریکایی از یک فلسطینی درباره سرزمین قدس و اسرائیل می شود ؟

1) هنجارها و معانی           2) نقش ها و هنجارها            3) معانی و نقش ها            4) باورها و نقش ها

72- هویت گروه در واقع همان هویت ........................... است .

1) هویت ملی            2) هویت قومی             3) هویت جمعی               4) تمام موارد

73- واکنش مسلمانان در برابر موقعیت ها بر مبنای چیست ؟

1) باورهای مشترک             2) دین مشترک             3) مشکلات مشترک               4) تمام موارد

74- از عوامل متمایز کننده یک گروه از سایر گروه ها نمی باشد ؟

1) مفاخر و قهرمانان             2) مکان مشترک              3) هنر و ادبیات               4) خصوصیات افراد

75- وسیله فهم متقابل بین اعضای گروه کدام است ؟

1) سفر                2) ادبیات                  3) زبان                 4) هنر

76- کدام یک از روایت های زیر ساختگی است ؟

1) تاریخ               2) گزارش علمی               3) رمان و افسانه                 4) آثار هنری و فرهنگی

77- یکی از جلوه های هویت یابی بر مبنای مصرف چیست ؟

1) مالکیت                2) مد گرایی                3) چشم و هم چشمی                   4) خلاقیت

78- در شناخت ما از دیگران و حتی خودمان روایت چه نقشی دارد .

1) نقش اجتماعی دارد .                              2) نقش اساسی دارد . 

3) نقش فرهنگی دارد .                              4) نقش محوری دارد

79- امروزه کشورهایی قدرتمند شناخته می شوند که ...........................

1) قدرت نظامی دارند .                                2) رشد اقتصادی دارند .         

3) توسعه یافته هستند .                               4) در نظام آموزشی خود بر خلاقیت تأکید می کنند .

ادامه مطلب ...

نمونه سوالات مطالعات اجتماعی سال اول متوسطه

1

جملات زیر را کامل کنید.

الف- پیود دهنده ی نقش ها .....................می باشد.

ب- حد هماهنگی و تعارض در جامعه توسط ..................و از طریق ...............مشخص می گردد.

ج- هدف از کنترل جامعه .............. می باشد.

2

موارد زیر نشان دهنده کدام آسیب گروهی در شخصیت فرد است.

الف- تردید در تصمیم گیری........................                ج-انتقاد نپذیرفتن.......................

ب- تبدیل شدن به فردی نا به هنجار .............                  د-از دست دادن توانایی اندیشیدن

3

دوستی افراد با یکدیگر و تلاش آنها برای دوست یابی برای چیست ؟

 

 

 

 

4

چه رابطه ای بین حقوق و تکالیف نقش وجود دارد با مثال بنویسید.

 

 

 

 

 

5

تاثیر خانواده بر فرد را نام ببرید.

 

 

 

 

 

6

شناخت حاصل از زندگی را شرح دهید.

 

 

 

 

 

7

چرا خانواده در همه زمان ها پایدار مانده است؟

 

 

 

 

8

چرا امروزه رشد جمعیت به عنوان یک مشکل اجماعی مطرح است ؟(سه دلیل)

 

 

9

مفاهیم زیررا تعریف کنید:

الف) جامعه پذیری

 

ب)آرمان اجتماعی

 

10

گروه چه تاثیری در شکل گیری جهت گیریها دارد؟

 

 

 

11

مفاهیم «درونی کردن ارزش ها»و«کنترل اجتماعی »را مقایسه کنید.

 

 

 

12

اگر در یک نظام اجتماعی خرده نطا ها با یکدیگر هماهنگی نداشته باشند چه مسائلی پیش می آید؟

 

 

 

13

کامل نبودن جریان اجتمتعی شدن چه تاثیری در ناسگاری زوجین دارد؟با مثال شرح دهید.

 

 

 

14

فعالیت :

کدامیک از انواع تعارض زیر مثبت و سازنده و کدامیک منفی و مخرب است؟

الف)اختلافات قومی و قبیله ای......................                    ج)رقابت کارخانه ها......................................

ب)مسابقات علمی دانش آموزان ...................                     د)برخورد میان هواداران دو تیم فوتبال...............

15

برای هر یک از موارد زیر دو الگوی عمل بنویسید:

 

1- مهمانی :                                                    2-مدرسه :

 

16

یک نطام اجتماعی مثل بزنید و سه مورد از نقشهای آن را بنویسید؟

 

 

 

17

چرا افراد به گونه های مختلف اجتماعی می شوند و در نتیجه در زندگی انتطارات متفاوتی از یکدیگر دارند؟

18

برای هر یک از موارد زیر دو خرده نطام ینویسید.

 

الف: نظام سیاسی

 

ب : نظام اقتصادی

 

 

ادامه مطلب ...

نماز سرچشمه عشق

مقدمه:
هم رحیم هستی و رحمانی مرا             حی داور، رب سبحانی مرا
دم به دم جان میدمی در پیکرم            من همه هیچم ولی جانی مرا
ریشه هستم یا همه اندیشه ام             من نمیدانم ولی دانی مرا
تا رها کرد ز خود مردم ((رها))          وامنه بر خویشتن آنیمرا                   ((علیرضا  خزایی متخلص به رها))
در این دنیای پر پیچ و خم که هر روز بر پیچیدگی آن افزوده میشود،هر کس به دنبال آن است که چگونه راه را به پایان برساند .
دگر، فرصت ندارندتا عشق را، و محبت و دوستی را دریابند ، یا در دیگران تماشا کنند . گویی عنان اختیار از آنان ربوده شده، مسیری را طی می کنند که نمی خواسته اند. باید فرصتی باشد برای تولد یافتن، زیبایی ها را دیدن ، آ رامش یافتن و دوباره زیستن. این فرصت زیبا ، آرام بخش و حیات بخش ، ((نماز)) است. نماز، زیبا ترین نوع ارتباط انسان با خداوند است که از آن به عنوان( ستون دین) یاد شده است. انسان به طور فطری ستایشگر ارزشها، پاکی ها و فضیلت هاست . انسانها ، گرایش به زیبایی ، حق خواهی و پارسایی دارند . خدا کمال محض است و همه پاکی ها ،زیبایی ها و درستی ها را شامل می شود . باید به فرزندان و نوجوانانمان راه و رسم عشق ورزیدن به خدا را بیاموزیم . هر کس به پهنای دلش و اندازه فطرت الهی اش میتواند به خدا عشق بورزد . همه ذرات هستی در عشق و پرستش خداوند غوطه ورند و انسان به عنوان چهره برجسته آفرینش و امانت دار سترگ الهی حق دارد که دوستدار خدا باشد . امام علی (ع) فرمود : ((آگاه باش که هر عملی از تو ، در گرو نماز توست ))کسی که هر روز چندین بار دست از کار میکشد و با پروردگار خود رازو نیاز میکند ارتباط منظم خود را با خالق خویش حفظ میکند، آثار این ارتباط منظم را میتوان با وضوح در رفتار و گفتار نماز گزاران واقعی مشاهده کرد . نماز سرچشمه همه خوبی هاست و اصلی  ترین نیاز انسان برای رسیدن به اوج کمال و عروج جاذبه های مادی به سوی قرب الهی است . نماز آئینه پاک و صافی است که انسان مومن روح خود را در برابر آن می آراید و روح خود را جلا میدهد و سپس در برابر پروردگار یکتا سر تعظیم و تسلیم فرو میآورد .
بزرگ خداوندی که ما را آفرید ، محبت خود را در دل ما نهاد و باعث شد که او را بپرستیم تا روحمان بزرگ و بزرگتر شود . شور مذهبی ، مخصوصا در ارتباط با جنبه الگویی والدین در کودک پدید می آید و این شور میتواند در سنین بلوغ باشعور در آمیزد و پایه ای برای تمام عمر باشد.

نمازونیازهای جوان:
1- (نیاز به خلوت ) : انسان در خلال فعالیتهای خود نیاز به فرصتی برای خلوت با خویشتن دارد تا «خود» را بیابد،توان جدید کسب کند و با نشاط و شور بیشتری به زندگی بپردازد.«نماز» به «نیاز به خلوت» انسان جهت می بخشد.چنین خلوت روح بخشی است که به سایر بخشهای زندگی انسان،نیرو و انگیزه می دهد.
2- (نیاز به ارتباط با جهان هستی) : انسان بویژه جوان ،علاقه مند است نسبت خویش و جهان هستی را بداند و احساس همدلی با جهان بیرون از وجود آدمی، انسان را ارضا می کند.در غیر اینصورت احساس غربت و تنهایی درونش را می فشارد. احساس همنوایی با جهان و احساس عبودیت در پیشگاه خداوند ،همچون داربست محکمی است که تعادل او را در برابر  دنیای پر تلاطم حفظ و برقرار می کند.
3- (نیاز به تبیین غایت زندگی ): جوانان بارها و بارها به «چرای زندگی» می اندیشند و این واقعیت را نیز باور دارند که «چگونگی زندگی» از «چرای زندگی» بر می خیزد. در برخی از تعابیر قرآنی،خداوند،آدمی را به معامله و تجارتی سودبخش فرا می خواند که سود آنرا تضمین کرده است.بر مبنای همین رویکرد قرآنی جوان به جای عقب نشینی از زندگی و نظاره گر رویدادها بودن به حضور فعال در زندگی دعوت می شود.
4- (نیاز به بینش جدید): جوانان در پی دست یافتن به بینشی پویا و جدید نسبت به زندگی اند و برای دستیابی بدان هر تلاشی را پذیرا می باشند.از جمله این عوامل که تحول زا هستند،راز و نیاز با خدا،نیایش با او و احساس رضایت از همدلی با قادر متعال است به قول امام علی (ع) : یکی از نشانه های افراد با ایمان آن است که «خداوند در نظرشان بزرگ و عظیم است و آنچه غیر خداست در نظرشان کوچک و حقیر است»
5- (نیاز به خویشتن داری) : بردباری و تحمل مشکلات از ویژگیهای مهم اخلاقی است .زمانی که در نماز به ذکر آیه شریفه سوره حمد «ایاک نعبد و ایاک نستعین» مشغولیم،به مصداق این آیه ،فقط او را می پرستیم و فقط از او یاری می خواهیم.یعنی در عمل به هیچ نیرویی جز خداوند اتکا نداشته و نداریم و از کسی جز او در عمل کمک نمی خواهیم.

برخی از آثار مهم نماز:
1- تمرکز عالی فکر : پل ژاگو روانشناس فرانسوی معتقد است : «تمرکز فکری ، عبارت است از متوجه ساختن و ثابت نگه داشتن فکر بر یک تصویر یا مجموعه ای از اندیشه ها و افکار است»
«نماز» موقعیتی می آفریند که ذرات پراکنده فکر آدمی،حول محور یاد خدا،تمرکز می یابد.زیرا در نماز پیوسته اندیشه متوجه خداست و میزان قبولی نماز ،آن مقداری است که با حضور قلب همراه باشد.
2- تعمیق دقت: چنانچه فکر یا عملی که فرد را به خود مشغول می کند از جاذبه مناسبی برخوردار باشد ،به میزان کافی دقت وی را به خود معطوف خواهد کرد.اگر نماز در دیده نمازگزار،عملی جذاب به نظر آید می تواند در جذب دقت او موثر واقع شود، به گونه ای که در حال نماز ،به هیچ موضوع دیگری توجه وی معطوف نشود.
3- تعلق به عالم هستی : ارتباط با خدای متعال ،آدمی را از سرگردانی و احساس بی وزنی در عالم رها می سازد و احساس اتکا به خالق هستی در وجود انسان لبریز می کند.«الکسیس کارل» فیلسوف معروف معتقد است : «نیایش اصولا کشش روح است به سوی کانون غیر مادی جهان» نماز پاسخی به نیاز انسان امروز است.انسانی که می کوشد میان خود و عالم هستی رابطه اقناع کننده برقرار کند.
4- آرامش روح و روان : بطور کلی فرد مومن در مراحل مختلف زندگی از طریق «ذکر،عبادت،صبر،توکل ،تسلیم و رضا»بهره می جوید.در نتیجه ملاحظه می شود که جوامع مذهبی از آرامش روانی بیشتری برخوردارند و جوامع غیر مذهبی کمتر از این آرامش برخوردارند.
5- شخصیت از خود فرا رونده : «دوآن شولتس» می گوید :«شخصیت آدمی، زمانی به کمال می رسد که از دایره تنگ و محدود «خود» رها و آزاد شود تا بتواند به مرزهای بالندگی شخصیت دست یابد» نماز این زیبا ترین پیوند انسان زمینی با معبود آسمانی انسان را از «خود» فراتر می برد.زیرا روح نماز، زمانی حاصل می شود که آدمی تمام توجه و دقت خود را معطوف به پروردگار خود نماید و از (خود) رها شود.
6- تقویت روح مردمگرا : در برخی عبارات سوره حمد از ضمیر (جمع)به جای (مفرد) استفاده میشود نظیر ((فقط تورامیپرستیم و از تو یاری میطلبیم))  ((ما را به راه راست هدایت کن))
.

 

منابع:

1- محمدرضا شرفی (79-80) مبانی و آثار روانشناختی نماز
2- احمد ذرهانی (1380) مروری بر عوامل موثر در تربیت دینی
3- سید صدرتالدین شریعتی (1370) نقش ایمان در مقابله با فشار روانی

تهیه کننده : امیر حسین قیاسوند – دبیرستان ولیعصر (عج) و امام خمینی (ره)- آذر 89

 

 

 

                     

روح حاکم براین عبارات ، روح جمع گرایی و (مردم گرایی) است بدین معنا که نماز گذار تنها برای خود و نفع خود چیزی را از خداوند در خواست نمی کند بلکه، او برای((همه))میطلبد و در باره همه بندگان خدا از درگاه خداوند ،آرمانی چون (صراط مستقیم) را میطلبد.
7- تبیین راه زندگی : نمازگزار با یقین به این مطلب که عبادت ، جوهره دین است و نماز ستون دین میباشد و او قادر است با انجام فریضه نماز رضایت پروردگار را جلب نماید ، نوعی اطمینان و آرامش برایش حاصل میشود دیگر از کم و زیاد زندگی هراس به خود راه نمیدهد ، زیرا اگر خدا از آدمی راضی شود در حقیقت به خیر کثیر راه یافته است زیرا خداوند در قرآن فرموده است ((یعنی جلب رضای پروردگار از هر چیزی بزرگتر و برتر است))
8- سپر دفاعی : نماز یکی از موثر ترین و مهمترین شیوهای مقابله با آسیبهای اخلاقی است . از یکسو نمازگزار با درک رابطه اش با خدا ، از نسبت و رابطه موجودی بی نهایت کوچک با بی نهایت بزرگ آگاه شده، در محضر چنین بزرگی گناه نمیکند ، زیرا گناه به معنی شکستن حدود و حریم الهی است  و از سوی دیگر ، چون خود را از همه ابعاد نیازمند به خداوند میبیند ، سعی دارد تا رابطه خویش با خدا را با ارتکاب گناه از بین نبرد .
                                                                                                                                                                           «ادامه دارد»

 

بسیج مدرسه عشق است

استراتژی تشکیل بسیج در آموزه های پیامبرگونه امام خمینی(ره)وآثارماندگار آن :

استراتژی بسیج مردمی وطرح ارتش بیست میلیونی با فرمان امام راحل بعنوان یک راهبردبی بدیل برای دفاع از کیان نظام اسلامی ودستاوردهای آن مطرح گردیدوتحولی شگرف در جامعه ایران بوجود آوردوپایه های ارتش نوین مردمی را پایه ریزی کرد

اندیشه بسیج در دیدگاه امام(ره)بعنوان بستر منا سب برای حضورموثروفراگیراقشار مختلف مردم در میدان تعیین سرنوشت اداره ی کشور ودفاع از کیان نظام اسلامی بودکه عناصر معرفتی خود را از فرهنگ عاشورا واسلام ناب محمدی(ص) اخذ مینمود.بسیج نماد حضور بدنه ی مردمی ومشارکت مدنی در عرصه ی حفظ امنیت ملی در کشور بود که از بدو تولد در پنجم آذرماه 1358یعنی22روزپس ازتسخیر لانه جاسوسی آمریکاوتشدید تهدیدات خارجی وداخلی علیه امنیت ملی وموجودیت نظام نوپای  جمهوری اسلامی ایفای نقش نموده ودر دفاع مقدس بیش از 70درصد نیروهای جبهه را اعضای بسیج تشکیل میداد که نقش اصلی در آفرینش حماسه ی هشت سال دفاع مقدس بعنوان یکی از نقاط بسیار درخشان تا سده های متوالی پابرجا خواهد بود.

بررسی آثاردفاع مردمی بسیج بر هویت ملی ایرانیان :

هویت ملی هرکشور یکی از مهمترین ابعاد وجودی آن کشور را تشکیل میدهد که درقوام وانسجام یک بخش به کلیت ساختارهای آن نقش اساسی دارد.با وقوع انقلاب اسلامی وتاسیس نظام سیاسی جدید تعریف هویت ملی ایرانیان تغییر کرد بطوریکه موقعیت عناصری مانند دین فرهنگ دینی ونظام سیاسی برجسته تر شدوبدین ترتیب بعد از انقلاب عنصر دین با قرائت شیعی در هویت ملی ایرانیان مهمترین جایگاه را یافت.جنگ عراق علیه ایران که در سال 1359با هدف شکست انقلاب اسلامی وساقط کردن نظام سیاسی ایران آغاز گردید یکی از مهمترین تهدیات بالفعل هویت ملی ایرانی شد. بعبارت دیگر:ویژگی حمله عراق علیه ایران تهدید ابعاد گوناگون هویت ملی ایرانی بود.در واقع هدف اصلی عراق که علاوه برهمسایگی با ایران وجوه مشترک دینی وفرهنگی زیادی نیز با آن دارد از بین بردن هویت ملی مردم ایران بود.

میشل فوکو فرانسوی در تحلیل خود از انقلاب اسلامی میگوید:انقلاب ایران تجلی بارز اراده ی ملت ایران بود وتعمیم این تعبیر به جنگ هشت ساله ی عراق علیه ایران نیز گزافه نیست.اگر گفته شودکه ملت علیه ظلم وستم رژیم تجاوز گر بعثی همچون روحی واحد مقاومت کرد واجازه نداد که خواسته ها وآرزوهای متجاوزان به سرانجام رسد "میتوان مقاومت و مبارزه ی مردم ایران را در قالب استراتژی دفاع مردمی در طول جنگ به نگین این روح جمعی تشبیه کرد نگینی که بر انگشتر انقلاب اسلامی درخشید.

آثاراستراتژی دفاع مردمی بر هویت ملی ایرانیان در ابعاد مختلف :

1-    تقویت دین و ارزشهای دینی

در نگاه امام خمینی (ره)ابعاد هویت دینی مادر دفاع مقدس برشاخص ها ومعیارها وارزشهای زیر مبتنی است:ظلم ستیزی وحمایت از مظلوم-پیروی از حق ومقابله با باطل –اعتمادوایمان به وحدانیت پروردگار در مقابل کفر ورزی –اعتقاد به اسلام انقلابی در مقابل اسلام آمریکایی –پرورش حس برادری و وطن دوستی در مقابل خودپرستی –ادای تکلیف واز خود گذشتگی در قبال رفاه طلبی –آخرت جویی در قبال دنیا خواهی –قیام در مقابل ظلم وتعدی ونابودی دشمن – شهادت طلبی –عدالت خواهی –ایثارگری و...

بنابراین در سایه دفاع مردمی دین وارزشهای دینی همچون شهادت –کربلا-ولایت فقیه-انتظار صاحب الزمان(عج)ودیگر اسطوره ها ومفاهیم دینی در فضای جنگ وجبهه وفضای ایران اسلامی احیا وتثبیت گردید.

2-      تحول وانقلاب درونی انسانها

جنگ چنان مردم را دچار تحول کرد که در معیارها و حساب های هیچ محاسبه گری نمی گنجید وبفرموده امام راحل تحولی که اگر استادان اخلاق وعرفان می خواستند روی مردمی انجام دهند پس از سالها مرارت تعلیم وتربیت تعداد محدودی را شامل میشد.تحول ایجادشده در جوانان این مرزوبوم ناشی ازتحولی بود که در پرتو پیروزی انقلاب اسلامی حادث شده بود "اهرمی که امام (ره)انقلاب درونی مردم وتحول باطنی آنان را اثر عنایت خداوندی دانستند .تاثیرات این تحول فرهنگی روحی ومعنوی عامل شکسته شدن بت خوف وایجاد امیدواطمینان به پیروزی ومانع رخنه یاس که از جنود ابلیس است میدانستند.

3-تقویت فرهنگ مقاومت وپایداری

تجاوز نظامی گسترده عراق باعث شدتا مردم هویت وحیثیت ملی ومذهبی وهستی خود را در خطر ببینندوبراساس معیارهای دینی وعقلی برای مقابله با دشمن رفتار خاصی را از خود نشان دهند که می توان با واژه هایی مانند مقاومت ونهراسیدن از دشمن –ایستادگی وشجاعت –حمله به دشمن –تحمل سختی ومشقت وازخودگذشتگی –ترجیح مصالح ملی وعمومی به مصالح فردی در عالی ترین شکل توصیف کرد.این پایداری ومقاومت بیش از 2800روزدربرابر دشمن نابرابر نشانه ایستادگی فوق العاده وغیرقابل تصور با مقیاس های عقلانی ومادی دکترین های نظامی بود که بار دیگر ظرفیت بسیار بالای مردم ایران را در صحنه های مختلف به اثبات رساند

4-تثبیت استقلال سیاسی

ازاهداف سیاسی جبهه متحد استکبار (آمریکا-انگلیس-شوروی وکشورهای مرتجع عرب منطقه )در جنگ تحمیلی مقابله با انقلاب اسلامی وهدف قرار دادن استقلال سیاسی جمهوری اسلامی بود.هنگامی که جنگ آغاز شد تضمین استقلال سیاسی مهم ترین هدفی بودکه از سخنان امام (ره9 استنباط میشدزیرا هدف از آغاز این جنگ چیزی جز گرفتن استقلال سیاسی ما نبود.بنابراین امام (ره) می خواستندکه پس از پایان جنگ کشور همچنان از استقلال سیاسی برخوردار باشد.اگر ما پیروز جنگ نبودیم چطور می توانستیم سرزمین هایمان را از دشمن بگیریم.درواقع در صورت شکست باید به دنیا التماس میکردیم مانند مدل میان سوریه واسراییل تا زمینهای ما را به ما باز گردانند.

5-مشارکت سیاسی اجتماعی

بی گمان مشارکت همه جانبه ی مردم در دفاع مقدس نقش اساسی ومهمی در تحریک وترغیب آنان به نقش آفرینی در دیگر عرصه های سیاسی اجتماعی انقلاب اسلامی داشت.حضور آگاهانه ومتعهدانه ی مردم ایران در انتخابات گوناگون در مقطع 8سال دفاع مقدس-حتی در شرایطی که شهرهایی در معرض بمباران هوایی یا موشک باران دشمن قرارداشتند-نشان دهنده ی اوج روحیه دینی وانقلابی مردم در حمایت از نظام نوپای جمهوری اسلامی بود .

6- رشد بیداری اسلامی

مقاومت وایستادگی ملت ایران در حماسه هشت سال دفاع مقدس براساس راهبرد دفاع مردمیعامل رشدوتقویت مقاومت وبیداری اسلامی در جهان گردید.شکل گیری حزب الله در لبنان –گروههای اسلامی مبرزی چون حماس وجهاد اسلامی و...در فلسطین به مقاومت مردم لبنان وفلسطین توانی مضاعف بخشید وشعار استراتژیک (راه قدس از کربلا می گذرد)هم راستا بودن دو مقاومت را در جهت آرمانهای الهی واسلامی نشان میداد.

7-تحکیم وحدت وانسجام ملی

از تاثیرات شگرف دفاع مردمی برهویت ملی ایرانیان تحکیم وحدت وافزایش انسجام ملی بود. در سایه استراتژی دفاع مردمی گرایش های ملی در دفاع از وطن تشدید گردیدواز سوی دیگر تضاد های مذهبی وقومی در ایران کاهش یافت .در روزهای آغازین جنگ اغتشاش ضدانقلاب در برخی استان های مرزی کشور از جمله کردستان و وجود اقواممختلف کرد-لر-بلوچ-ترکمن-عرب و.....موجب شده بود که برخی به غلط گمان کنند که ایرانی ها انسجام ملی ندارندواز روح مشارکت اجتماعی بی بهره اند.ولی مشارکت مردمی آحادجامعه ی ایران از ادیان واقوام مختلف در بیرون راندن دشمن از خاک میهن اسلامی نشان داد که روحیه ی وحدت گرایی –مقابله با تعارض ها –فداکاری وایثار برای میهن نه تنها گفتمان حاکم است "بلکه هجوم دشمن به میهن اسلامی این روحیه را تقویت کرد وکمک های مالی وجانی در بیرون راندن دشمن از کشور همگی حاکی از انسجام ملی همه ایرانیان صرف نظر از هر دین ومذهب وقومی بود.ونمایش تلاش یک ملت منسجم ودارای اشتراکات فرهنگی زیاد است که در این فرهنگ جنبه های عام آن جنبه های خاص را تحت الشعاع قرار داده است .

8-شکل گیری وبالندگی بسیج

لازمه ی ایجاد واستحکام یک نظام مردمی به حضور توده های مردم وپشتیبانی آنان از حکومت بستگی دارد.انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت ظلم ستیزی ونفی سلطه وایجاد نظم نوین در عرصه ی منطقه ای وبین المللی همواره با توطئه های دشمنان کینه توزی روبرو بوده است . عظمت اهداف انقلاب وگستردگی توطئه های دشمنان –ایجاب میکرد که برای حفظ وصیانت انقلاب از درون اقشار میلیونی مردم سازمانی به نام بسیج وارتش بیست میلیونی محقق گردد.بدین لحاظ معمار وطراح بسیج-امام خمینی ( ره )پس از تسخیر لانه جاسوسی (13آبان 58 سفارت آمریکا) در پنجم آذر 58 فرمان تشکیل بسیج را قبل از تجاوز نظامی عراق صادر کردند.نقش آفرینی موثر بسیج در جنگ تحمیلی وآزمون موفق او در حماسه ی هشت ساله ی دفاع مقدس با انگیزه وهویت فرهنگ بسیج –یعنی مقاومتوایستادگی-شهادت طلبی وازجان گذشتگی-میهن پرستی وحمیت ملی وفداکاری وایثارگری فوق العاده ی بسیجیان علاوه بر حضور بیش از یک ونیم میلیون بسیجی رزمنده در میدانهای جنگ –میلیونها بسیجی دیگر را در پایگاههای مقاومت بسیج در سراسر کشور برای دفاع از انقلاب ونظام اسلامی ولائی تربیت وسازماندهی نمود. در حقیقت بسیج تجلی اراده ی جمعی ایرانیان در مقابل دشمنان متجاوز بوده و خواهد ماند.

9-خودباوری و اعتماد به نفس

دفاع مقدس در شرایطی بر ایران تحمیل شد که جمهوری اسلامی ازکم ترین حمایت جهانی برخوردار بود.19ماه پس از پیروزی انقلاب در شرایطی جنگ 95ماهه تحمیل شد که انقلاب با توطئه ها ودسیسه های گروهک های ضد انقلاب وتهدیدهای گوناگون آمریکا مواجه بودوجنگ روانی-تبلیغاتی ونظامی واقتصادی دشمنان نظام در اوج بود .ملت ایران با مدیریت رهبر ومعمار کبیر انقلاب اسلامی وبا اتکا به توانمندی ها وسرمایه های ملی کشور را طی 8سال جنگ نابرابر اداره کرد.از جمله دستاوردهای درخان آن زمان می توان :-کاربری وراهبری پیچیده ترین سیستم های صنعتی ونظامی –تعمیر وراه اندازی مجدد واحدهای آسیب دیده در جنگ –راه اندازی وراهبری سیستم اقتصاد جنگی با تشکیل ستاد بسیج اقتصادی وتامین نیازهای اساسی مردم –حمل وانتقال سریع مجروحان وشهدا از مناطق عملیاتی ومداوای مجروحین بوسیله کادر پزشکی ومتعهد وسختکوش آن وانجام بزرگترین وعجیب ترین جراحی های اضطراری-تعمیر ونگهداری وبازسازی ادوات جنگی اعم از زمینی ودریایی وهوایی درواحدهای جهاد خودکفایی

10-کمک های مردمی

انقلاب اسلامی با راهبری امام خمینی (ره)توانست تحولی شگرف در ابعاد فردی واجتماعی ملت ایران ایجاد نمایدوآنان را بسوی ایثار وجان فشانی در راه اهداف مقدس نظام اسلامی سوق دهد .رهبر کبیر انقلاب اسلامی با بهره گیری از فرهنگ شهادت طلبی در جامعه دینمدار وولایتمدار  ایران وبا ایجاد تحول در اخلاق فردی-دینی-اجتماعی آنان را بسوی آگاهی ورشد وبالندگی سوق داد.ایشان روحیه واراده ی مصمم وحق جوی ملت ایران را با تقویت شهادت طلبی وعزم انقلابی آنان را از فضای گفتمان پیروزی خون بر شمشیردرتاریخ انقلاب به سمت گفتمان جدید پیروزی تن بر تانک در حماسه ی راهبرد دفاع مردمی سوق داد .نتیجه چنین نگرشی در مردم استقبال از اعزام فرزندان خود به میدانهای رزم وپذیرش آسان شهادت جوانان شان ونیز مشارکت ونقش آفرینی حمایت گرایانه ی نقدی وجنسی در پشت جبهه از رزمندگان بود.